Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PärM
Nya bilen har två gånger blivit stående med tomt batteri och ostartbar trots normal användning och hyggligt långa körpass. Bilia i Haga Norra har haft bilen inne hela veckan nu men har egentligen ingen idé om vad felet är. Har andra liknande problem?
av Davajn
Låser du bilen om nätterna? Fastän man har privat garage så måste bilen låsas. Annars ligger den å söker efter nyckeln och bilen är i vaket läge.
av Davajn
Jadu huvida det stämmer eller ej vet jag ej. Men så säger teknikerna på volvo och jag fick ett dränerat batteri pga detta. Detta var bara nån dag efter den vart uthämtad samt många korta körningar som inte hjälpte.
Om du väntar en timma sedan går du ut i garaget igen å sätter dig en stund å lyssnar. Så hör man hur den klickar å låter. Det gör den inte om du har låst bilen.
Dom säger det är just pga att bilen letar efter nyckeln hela tiden. Men det kan ju vara nå annat!
Användarvisningsbild
av PärM
Bor i staden. Låser absolut bilen.
Användarvisningsbild
av gooose
SnoddasD5 har du den "nya" Xc90n ???
Vad jag kan se så har du en xc90-14 mao den äldre modellen och det är inte samma sak på denna modell

För du har ingen keyless funktion på din bil och då uteblir funktionen att bilen söker efter nyckeln som dränerar batteriet

För detta är ett problem på xc90-16 att du måste låsa den annars så kan den dra ur batteriet
Hade själv en xc90 inne över natten och nyckeln inlåst i nyckelskåp (försäkringsbolags krav) då bilar står inne i verkstaden bilen död på morgonen när jag kom till jobbet
Efter detta så låser vi bilarna över natten och då uteblir detta problem

//Gooose
av mikebike
PärM skrev:Nya bilen har två gånger blivit stående med tomt batteri och ostartbar trots normal användning och hyggligt långa körpass. Bilia i Haga Norra har haft bilen inne hela veckan nu men har egentligen ingen idé om vad felet är. Har andra liknande problem?
Får du ingen varning om låg batterinivå?
av Robbo
Min styvfar har också detta problem med sin XC90. En gång har den varit helt död när jag skulle köra den i somras. Och inte nog med det, nu säger bilen med jämna mellanrum att den har för låg batterinivå och som följd av det går det inte att köra dieselvärmaren.. Han kör ca 30-60 minuter per dag och det är tydligen inte tillräckligt för att hålla batterinivån tillräckligt hög. Bilia säger att det beror på att han kör för lite och dom ska tydligen montera en laddare (!!). Enligt bilia ska han alltså behöva koppla in bilen varje dag för att köra dieselvärmaren, helt sjukt. Jag ska be att han kör utan start-stop from nu och se om det hjälper. Det är ju för övrigt sjukt störande att man inte kan ha det avstängt som default, eller har jag missat någon inställning?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Skulle va intressant om era bilar är specade med något speciellt tillval som gör detta.

Kör mycket värmare och korta sträckor typ 15min, med några längre på helgen. Har inte haft några problem än så länge.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]