Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22223315.ab

Vet att det finns en tråd under xc70, men tänkte kolla här om det är fler som upplevt det?

Har en v60cc D4 AWD my16 som dog helt plötsligt två gånger med någon dags mellanrum, lämnade in bilen i onsdags för uppdatering med bränslemjukvaran, och påtalade detta med att den dog. Dom sa dom laddade in ny mjukvara och skulle felsöka.
Men igår körde jag igen och den dog på motorvägen, den slår ju på tvärnit känns det som under den dryga sekunden som den stängs av. Får ju lätt panik när det händer, ska åka till ÅF idag och prata med min säljare.

Det som händer är ju verkligen att allt stendör, allt blir svart som natten och sen blir det disco på instrumentpanelen när den startar upp och sen är allt igång igen. Men läskigt när det händer som sagt.
av Rojo1337
Min xc60 -16 har självdött en gång, lugn körning på en skogsväg. Startade om direkt, men kändes ju läskigt. Detta påtalades när vi lämnade in bilen för bränsleuppdateringen. Inga felkoder var dock registrerade...
av jajeman
Hämtade ut ny tjänstebil i november 2015, XC60 D4 AWD. Detta har hänt mig 4 gånger, första gången efter en timme samma dag som jag hämtade ut den sprillans ny från bilaffären. Har haft inne den en gång för felsökning, de hittar ingenting, inga felkoder.
Användarvisningsbild
av lassejag
Jag har också upplevt det 1 gång med min XC60 D4 AWD MY16 i 70 km/h på E4. Känns som att man kör på något då bilen tvärnitar för att sekunden senare vara igång igen. Det hände innan mjukvaran uppdaterades för tankmätaren men det kan bara vara ren tur att det inte har hänt igen.
av ros
Jag har en XC60 D4 AWD 2016 som drabbats två ggr. En gång under ordinär landsvägsdrift och en gång under lite mer spektakulärt gaspådrag. Verkstaden sa att bränslefixen skulle lösa även detta. Återstår att se.
av valneg
Hej, detta hände mig också för ung. en vecka sedan. Precis som beskrivningarna ovan, under 1 sek slocknade allting. Jag kör en XC60 D4 AWD 2016. Uppdaterade med bränslemjukvaran innan dess och kör bilen sedan mitten på november.
av Juve10
Jag har en Volvo XC60-2010 där jag haft det här problemet i minst 1 år utan att Rejmes, Volvo, har hitta vad som är fel. Min bil dör helt plötsligt när jag kör, har oftast hänt i stadstrafik (pga att vi undvikit att köra bilen på motorväg sedan det hände första gången ) Det hände vid något tillfälle när jag körde i 70 km/h, och det var väldigt läskigt, jag flög en bra bit fram i bilen, för det blir ju som ett stopp/ryk och bilen blir då svår styrd, med andra ord Livsfarligt, tur att det inte var någon bil bakom mig. Även hänt min fru när hon körde på landsväg och hon vågar inte köra bilen efter det.
Man har under året bytt bränslepump 2 gånger, bytt kablar samt rengjort områden i motorn, men felt finns och kommer igen. Senast för 3 dagar sedan. Vid felsökningar har man inte hitta något avvikande eller registrerat fel. Nu senast har jag haft någon dator kopplad till bilen och med instruktion om att trycka på en knapp när det händer igen, och då ska datorn registrera vad som hänt 30 sek efter att jag tryckt på knappen, det hände två gånger och jag trök på knappen båda gångerna. Datorn är nu inlämnad till Rejmes,och jag väntar på svar. Men efter samtal med en av mekanikerna, så är det inte säker att det löser problemet ände, kan ju vara så att datorn inte registerat något fel.

Väldigt frustrerande, att ha en bil med ett problem som detta, vilket gör att man inte riktigt vågar köra med den i för höga hastigheter, ifall detta skulle hända då, vilket då är livsfarligt. Totalt har det hänt mig ca 30-40 gånger senaste året. Det som ändå är skönt är att jag hade bilen inlämnad på Rejmes under 2 veckor och de körde omkring med den varje dag, och bilen stannade vid två av tillfällena när de körde den. Så Rejmes personal har också upplevt felet!
Användarvisningsbild
av Zanders
Men herregud! Jag hade aldrig accepterat att åka runt i sån bil, helt livsfarligt! Jag hade parkerat bilen hos handlaren och krävt en lånebil tills dess att dem har löst problemet. Tycker det är anmärkningsvärt att man attackerar bränslepumpen två gånger när hela bilen slocknar..
av klyftas
Precis samma sak har hänt mig, 3 ggr. Alla gånger i motorvägsfart. efter första tillfället lämnade jag in bilen utan att något fel kunde hittas. De andra två gångerna inträffade med ganska kort mellanrum i mitten av december.
Nu står bilen hos återförsäljaren sedan 29 december och jag åker lånebil för tillfället.
av matteduvan
Har någon fått någon vettig info från Volvo ang problemen ? Har en XC60 D4Awd som ska levereras om 4v.... Man blir ju lite orolig. :roll: Försöker pressa min säljare på info men han var bortrest.

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]