Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tedsvensson
Har en V60 med automat - jag blir snart skogstokig på "start-stopp" funktionen. Hur tänker Volvo?
Faktum är att den stänger av motorn innan bilen knappt står still!

Extremt irriterande om man t ex bara ska stanna en kort stund - t ex för att lägga i backen eller vid en stoppplikt.

Jag skulle gå så långt att hävda att detta kan vara direkt TRAFIKFARLIGT i vissa situationer!! Vilket inte alls är likt Volvo.
Min kompis som kör Audi A6 har istället 2 lägen på sin bromspedal, genom att trycka extra hårt när bilen står still stängs motorn av. Detta är ju mycket bättre!

Jag vet att man kan stänga av detta vid varje resa - men VET någon om man kan programmera om funktionen vid en ÅF?
Det måste ju vara i mjukvara det styrs, kanske kan programmeras om att gå in efter 5 sekunders stillasteånde t ex.

Märkligt att inte fler reagerar på detta, rullar ju många Volvo automat där ute. Dessutom - tål verkligen motorn att få stryk på detta vis (det händer ju allt som oftast att den stängs av för att 1 sekund senare få starta igen med ett ryck)

Hemsk funktion - och jag tror inte det gör mycket för miljön heller :-(O)
Användarvisningsbild
av Rillee
Tyvärr du får trycka på knappen varje gång som du startar bilen.
av Kluster
Ibland när jag kommer till korsningar där ser ut att bli krypkörning deaktiverar jag funktionen med knappen innan jag har närmat korsningen. Likaså om jag kommer till t ex flervägsstopp eller en rondell i rusningstrafiken där man bör vara lite med aktiv. Annars låter jag den vara aktiverad.

Är även eco-funktionen aktiverad kan även motorn auto-stoppa innan bilen ens har stannat.

Vet dock inte om det går att inaktivera funktionen permanent via MY CAR i bilen men det är väl, även där och precis som knappen, att den aktiveras på nytt vid start av motor nästa gång.
av grodanboll421
Håller med om att det är en idiotfunktion. Vägen till jobbet innehåller 7 cirkulationsplatser där det oftast är kö in i dem och därmed många start/stop med 1-2 sekunders mellanrum. Nu har det blivit en vana att alltid stänga av S/S när jag startar bilen.
Motorn pallar nog men hur blir lång blir livslängden på startmotorn?
Användarvisningsbild
av spaceuser
tedsvensson skrev:Har en V60 med automat - jag blir snart skogstokig på "start-stopp" funktionen. Hur tänker Volvo?

Extremt irriterande om man t ex bara ska stanna en kort stund - t ex för att lägga i backen eller vid en stoppplikt.

Jag skulle gå så långt att hävda att detta kan vara direkt TRAFIKFARLIGT i vissa situationer!! Vilket inte alls är likt Volvo.
Min kompis som kör Audi A6 har istället 2 lägen på sin bromspedal, genom att trycka extra hårt när bilen står still stängs motorn av. Detta är ju mycket bättre!

Jag vet att man kan stänga av detta vid varje resa - men VET någon om man kan programmera om funktionen vid en ÅF?
Det måste ju vara i mjukvara det styrs, kanske kan programmeras om att gå in efter 5 sekunders stillasteånde t ex.

Märkligt att inte fler reagerar på detta, rullar ju många Volvo automat där ute. Dessutom - tål verkligen motorn att få stryk på detta vis (det händer ju allt som oftast att den stängs av för att 1 sekund senare få starta igen med ett ryck)

Precis som din kompis A6 funkade det på min förra Volvo V40 D4 MY13. Håller med om att funktionen är dålig som den är nu. Nu stänger jag av den direkt vid start för annars blir jag bara förbannad.
av Lövet
Vrid ratten ett par grader åt nåt håll när du stannar så går inte s/s in.
Trafikfarligt lär det inte vara, motorn hinner starta på den tid det tar för dig att flytta foten från bromsen till gasen.
Användarvisningsbild
av leiwi
tedsvensson skrev:Har en V60 med automat - jag blir snart skogstokig på "start-stopp" funktionen. Hur tänker Volvo?

Så snabb är inte min !!! bilen måste stå still en stund

Jag googlade och fick detta resultat. https://a[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]