Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Efter en ny demontering så såg jag spricker och hål i gummit, så det är bara att byta oken. Kommer passa på att byta bromsslangarna då med, men det är ju inte dom som strular.

Vart har ni köpt era ok? Såg att xtremt.se hade 2 ok för 1400, utan inbyte.
av monza
frippe87 skrev:Efter en ny demontering så såg jag spricker och hål i gummit, så det är bara att byta oken. Kommer passa på att byta bromsslangarna då med, men det är ju inte dom som strular.

Biltema, eller billigaste stället hade jag satsat på. :-)-)
av marimbalanguage
Du får gärna utveckla Din teori beträffande bromsoljan....
Min "egna" teori understryks i denna tråd http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 18&t=12862
Att WD40 inte absorberar fukt är alltså inte korrekt i detta fallet !!

Läser man på en förpackning med bromsvätska står det klart och tydligt att behållaren alltid ska förvaras förseglad, torrt och svalt. Har man haft en flaska med bromsvätska stående utan locket på en stund, är den fördärvad... Bromsvätska är som en svamp, suger åt sig fukt från omgivningen, det är därför den egentligen skall bytas vart 3e år. Gummidamasken som sitter runt kolven är lång ifrån vattentät, utan skyddar mot direkt sprut och stänk.
Som jag skrev tidigare har jag inte haft dåliga erfarenheter av WD40 i samband med motionering av bromsok. Det finns säkert nån som påstår att WD40 får packningar att svälla och börja läcka, men det tror jag beror på fastrostade bromsar som tvingats in/ut och förstört packningarna. Frisk och hel packning tål väl det mesta, bensin, diesel och diverse andra oljor och vätskor.
av frippe87
monza skrev:
frippe87 skrev:Efter en ny demontering så såg jag spricker och hål i gummit, så det är bara att byta oken. Kommer passa på att byta bromsslangarna då med, men det är ju inte dom som strular.

Biltema, eller billigaste stället hade jag satsat på. :-)-)
Okej. Biltema hör faktiskt till dom dyrare konstigt nog. 900 kr. Misterauto 650 och xtremt 1400 för båda.

Dock är misterauto inbytes. Först såg jag det självklart att byta båda, men det är kanske onödigt. Höger bak fungerade ju bra. Är det oftast vänster som pajar först? Hade ni bytt båda bak?
av monza
Jag har alltid bara bytt det bromsok som är aktuellt att byta, aldrig bägge. Men det finns säkert de som byter bägge eller alla fyra...
av Tuzzen
Jag har samma fel på min S60 fast på höger sidan, efter att plockat av däck och kollat oket så konstaterade jag att oket är kasst, kolven går inte tillbaka som den skall pga rost.

sedan November månad så har jag slitet ut bromsbackarna samt bränt sönder vanliga bromsklossarna och på allt så är har broms skivan också fått stryk, man känner hur bilen "studsar" när man bromsar.

Så för min del blir det byta av bromsbackar, klossar, bromsok och bromsskiva, totalt kostnad på 2100kr då tog jag oket beg
av Naesstrom
Jag har fått samma fel fast på vänster fram med! Du är inte ensam med plågan mao! :D Bilen känns gå "trögt", fälgen varm! Skall köpa lite fett på biltema idag och se om det går att smörja upp! Annars hade skroten bromsok för 350:-
av xxargs
marimbalanguage skrev: Frisk och hel packning tål väl det mesta, bensin, diesel och diverse andra oljor och vätskor.

Det skall man verkligen inte ta för givet. Olika gummityper/elaster har högst varierande tålighet mot olika typer av flytande kemikalier.

dvs. en gummi som tål polyglykoler bra (typ bromsvätska) behöver inte alls tåla bensin, diesel och oljor bra utan sväller och ha sig - och omvänt, det finns orsak varför spilld bromsolja skall torkas upp fortast möjligt från billack (som tål bensin och dieselspill ganska bra) - det av samma orsak, den löser lacken och med lite tid på sig i stort sett kan användas som färgstripper (färgstripper består för övrigt av olika sorters glykoler mm. även om de riktigt bra varianterna inte längre får användas...)

Många plaster som hanterar bensin bra, tål inte rena alkoholer, E85 mm. och därför dök det upp reservbensindukar i plast där det explicit står skrivet att de tål E85 - vilket dom vanliga bensindunkarna i plast inte gjorde utan sprack upp och hade sig.

manometerlplastglas som tål oljor, bensin mm (typ kompressions-mätare) blir helt vit och ogenomskinligt grumlig om man råkade använda metanol/etanol och det skvätte på glasytan, - såg ut som att man hällt på aceton ungefär som är väldigt bra på att lösa en rad olika plaster.

Det som i grunden påverkar är om kemikalien är polär eller inte polär i kombination av kemins 'lika löser lika'

Bensin är icke polär medans alkohol är polär (men trots detta är blandningsbar med nöd och näppe för att molekylerna är små på båda sidorna, medans metanol och mineralolja inte är blandningsbar - det är därför man använder ricin-olja (castor oil) med metanol då den är blandningsbar inom modellflyg) och man kan använda en gummi som är polär för att hålla ickepolär bensin - just för att bensin inte skall suga in sig i gummit, och tvärt om när man skall hantera en polär vätska som bromsolja.

Kör man lika på vätska och behållare (dvs polär/polär eller opolär/opolär) så får man egenskapen att vätskan vill lösa sig i behållaren och behållaren sväller.

Därför blir det fel att använda en typisk opolär lösning som WD40 på gummidamasker och O-ring av opolära material på bromsoken som är av en gummityp som skall stå emot polär polyglykol, då det blir opolär/opolär kombination och det sväller.

Att bromsvätska är en polär vätska förklarar också varför denna är hygroskopisk och vill ta upp vatten (som är superpolär) ur luftens fuktighet

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]