Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2001V70
Har en V70 andra generationen med en 2.4 spis och automat som gått 28.500mil
Var in på macken i början av veckan och körde i 15liter och nollade trippmätaren.
Tankmätaren såg lite hängig ut men den röda lampan tändes inte

Två dagar senare och 9.5 mil innerstadskörning (mestadels bilkö, 30 och 50 med den ganska aggressiva farthållaren) tändes lampan.
Bor i sthlm och det var runt +4C vid båda tillfällena.
Ponera mätaren fungerar och jag använde 16L på 9.5mil..
Nästan 1.7liter milen!

Fyllde i 20 liter och mätaren hoppade upp till strax under 50%.
Går det troll i givaren eller drar bilen så mycket. Mycket kallkörning, men jag vet hur törstig den är så jag håller igen rejält.
Ingen bil jag kör snabbt och den rundan var 100% jag som körde.
Dåliga däck och den känns lika sportig som en rälsbuss jämfört med min sommarbil så jag mest rullar helst med farthållaren och med en kopp kaffe i handen. Ingen last, inga stora backar i Sthlm.

Hade en T5R för 15år sen som inte drog i närheten så mycket och på den tiden var jag färsk, gasglad och gjorde av med min första uppsättning däck på tre månader.

Luftmassemätaren? Vad kan det vara som kostar mig skjortan?
av andersuw
Tycker inte att 1,7 l per mil låter orimligt högt med tanke på de körförhållanden du beskriver (innerstadstrafik med en hel del köande), i synnerhet om vi också beaktar att det råder vintertemperatur och att du gissningsvis haft en och annan kallstart samt att bilen har automatlåda. Jag har inte haft någon T5R men min 855 T5 aut. drack minst lika friskt under de körförhållanden du beskriver. Den officiella förbrukningen i stadstrafik för min V70 T5 -02 aut. är för övrigt 1,53 l milen, mätt i en körcykel som med all säkerhet är avsevärt "snällare" än den du beskriver. Och det skiljer inte särskilt mycket i förbrukning mellan T5:an och de övriga femmorna.
av rid54
Låter lite som att det skulle ge en bättre mätning om man fyllde fullt, nollade trippen och sedan fyllde fullt igen efter 20+ mil. Mätaren är väl inte ens i en Volvo ett precisionsinstrument?
av 2001V70
rid54 skrev:Mätaren är väl inte ens i en Volvo ett precisionsinstrument?
Instämmer. Ska testa det. Ryckte luftmassemätaren och satte tillbaka den. Nu går den som en påse nötter..
Ska köpa en ny snarast.

Tacksam för alla tips. Verkar det blivit missförstånd i tråden.. Kan inte vara rimligt med 1.7/milen
Det är en vanlig trött 2.4 automat -01 INTE NÅGON T5
Användarvisningsbild
av Perra83
Om bilen går sämre efter att du ryckt lmm då fungerar den.
Byt inget om du inte vet säkert att något är trasigt.

Nolla felkoden.
av 2001V70
Startade bilen igen efter ca 2h med LMM inkopplad sen jag lämnade den och då gick den som den brukade göra.
Konstigt att den inte svarade direkt då jag kopplade in den.. Glapp? Kontakterna ser fina ut.

Kopplade in OBD-II adaptern från Kjell och startade Torque Pro i mobilen som funkat med tre andra bilar jag har.
Fem uttömmande försök från två olika mobiler men OBD-II adaptern kunde inte nå datorn.
Gissar Volvo har stöd?
Får åka förbi en kompis som har en riktig servicedator..
Lite förvånande att det inte dyker upp ett enkel svar då bilen och motorn i den är lika exotisk och ovanlig i Sverige som kaffebryggare med ett melitta filter.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har diverse olika felsökningsprogram, och även Tourque pro, en del bilar vill ha Bluetooth, en del vill ha Wifi,
så för min del har jag bägge.
..men då jag vill ha riktiga o rätt felkoder så använder jag PPC felkodläsare eller
VIDA o Dice då får jag relevant information som kan användas på riktigt.
:P
av andersuw
2001V70 skrev:Verkar det blivit missförstånd i tråden.
Ja du verkar ha missförstått en hel del.
2001V70 skrev:Kan inte vara rimligt med 1.7/milen Det är en vanlig trött 2.4 automat -01 INTE NÅGON T5
Ingen har påstått att du har någon T5. Som flera av oss påpekat är däremot 1,7 liter milen ingen orimligt hög förbrukning för den bil du faktiskt har under de körförhållanden du beskrev i ditt första inlägg.
2001V70 skrev:Kopplade in OBD-II adaptern från Kjell och startade Torque Pro i mobilen som funkat med tre andra bilar jag har.
Fem uttömmande försök från två olika mobiler men OBD-II adaptern kunde inte nå datorn.
Gissar Volvo har stöd?
Om din OBD-II-"adapter" (läsare) inte kunde nå "datorn" (mobilen) beror det sannolikt på "adaptern", på "datorn" eller på dig, däremot inte på bilen. Även om du lyckats få dem att prata med varandra är det av flera skäl inte särskilt sannolikt att du skulle fått fram något av större intresse.
2001V70 skrev:Lite förvånande att det inte dyker upp ett enkel svar då bilen och motorn i den är lika exotisk och ovanlig i Sverige som kaffebryggare med ett melitta filter.
I själva verket är alla de svar du hittills fått synnerligen enkla.
av alfabet
2001V70 skrev:Har en V70 andra generationen med en 2.4 spis och automat som gått 28.500mil
Var in på macken i början av veckan och körde i 15liter och nollade trippmätaren.
Tankmätaren såg lite hängig ut men den röda lampan tändes inte

Två dagar senare och 9.5 mil innerstadskörning (mestadels bilkö, 30 och 50 med den ganska aggressiva farthållaren) tändes lampan.
Bor i sthlm och det var runt +4C vid båda tillfällena.
Ponera mätaren fungerar och jag använde 16L på 9.5mil..
Nästan 1.7liter milen!

Fyllde i 20 liter och mätaren hoppade upp till strax under 50%.
Går det troll i givaren eller drar bilen så mycket. Mycket kallkörning, men jag vet hur törstig den är så jag håller igen rejält.
Ingen bil jag kör snabbt och den rundan var 100% jag som körde.
Dåliga däck och den känns lika sportig som en rälsbuss jämfört med min sommarbil så jag mest rullar helst med farthållaren och med en kopp kaffe i handen. Ingen last, inga stora backar i Sthlm.

Hade en T5R för 15år sen som inte drog i närheten så mycket och på den tiden var jag färsk, gasglad och gjorde av med min första uppsättning däck på tre månader.

Luftmassemätaren? Vad kan det vara som kostar mig skjortan?
Om du ska mäta hur mycket bilen drar så kan du inte mäta på det sättet som du gör. Tanka bilen full nolla trippmätaren. Kör nästan slut på tanken ( inte så du får soppatorsk) fyll upp tanken igen. Nu ser du hur mycket soppa du får i och hur långt du har kört. Du ser nu hur mycket bilen har dragit och kommer närmare sanningen angående förbrukningen på din bil.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]