Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Du litar mer på skvaller tidningar än på oss?
Du har mer erfarenhet här än någon annanstans.
Vad är det som lockar hos BMW?
av AndS
Tror nog att ts redan hade sin åsikt klar, oberoende av information/förklaring här i forumet. :wink:
Alla bilmärken har sina svagheter, så även Volvo, och faktiskt även BMW. Det klassiska att "grannens gräs är alltid grönare".
av Leafs
Det man vet med säkerhet är att man bör köpa en Honda eller en Toyota om man statistiskt vill optimera sina odds för ett bekymmersfritt bilägande.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta detta. Min 2009 Honda Accord diesel hade rullat cirka 16000 mil när jag bytte bort den. Den hade inte varit inne på reparation en enda gång. Inte en enda skruv hade rörts. Det enda som var bytt på den var glödlampor om man bortser från vanlig service med olja och filter o.s.v. Motorn drog inte en enda droppe olja. Automatlådan växlade som en dröm.

Det är bara att inse fakta. Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande (eller så nära som möjligt) köper man en japansk bil. Punkt. Slut på diskussionen.

Köper man andra bilar, t.ex. Volvo eller en tysk så prioriterar man sannolikt inte bekymmersfrihet. Volvos statistik på problem är INTE någon rolig läsning. BMW, Audi och Mercedes är inte bättre. De enda tillverkare som sticker ut i positiv bemärkelse är.......japanerna.
av Desmodue
Äh om vi nu ska dra ner kravet på tillförlitlig statistik till en bil så kan jag berätta att motorn på min förra V70 2.4D MY-08 gick felfritt tills det att jag sålde den vid 23 000 mil förutom glapp i en kontakt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Anders100 skrev:Det verkar som du har rätt i att det oftast rör sig om äldre bilar. Dock kan det tydligen komma i både 4:orna och 5:orna
http://www.expressen.se/motor/10-begbil ... -dig-dyrt/
Hur som helst så blir det en BMW istället! Köper inte en Volvodiesel till när det inte går att få riktigt klart för sig om det är helt avhjälpt eller inte.
Funderar starkt på att skriva direkt till Teknikens Värld med samma fråga. Skulle vara intressant att höra vad någon oberoende med kunskap har att säga.
Stort tack i alla fall för era svar :D

Nej nej nej .... Inte BMW om du är rädd för skenade dieslar som sprängs.... Det gör BMW.

Volvos problem var ju löjligt. Hände i princip bara i Tyskland o Polen, man kör på ful-diesel och står på tomgång timvis varje dag i köer, motorn måste sota ur filtret ofta och det gjorde att det kom med diesel i oljan som blev för full. '
av AndS
Tror inte ts var så seriös utifrån citat från det senaste inlägget "Funderar starkt på att skriva direkt till Teknikens Värld med samma fråga. Skulle vara intressant att höra vad någon oberoende med kunskap har att säga. " :D
av bjorn_and
Leafs skrev:Det man vet med säkerhet är att man bör köpa en Honda eller en Toyota om man statistiskt vill optimera sina odds för ett bekymmersfritt bilägande.
För den som orkar så kan man läsa lite om toyotas mjukvara på länken nedan. Så kan vi diskutera japansk kvalité sen. Artikeln säger iofs inget om mekanisk kvalitet som säkert är ypperlig.

Med tanke på senaste tidens Volvo-bilar som stannar under färd så blir man ju lite nyfiken på Volvos mjukvara också.

http://tinyurl.com/nv69f7a

Ursäkta lite off-topic.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]