Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
Är det någon som vet hur många Watt eller Ampere fläkten tar i maxfart ? Tänkte ta bort resitstorn som nyligen bytts men fläkten lever ändå sitt eget liv.
Sätta som i äldre bilar motstånd för varje fart . Förslag storlek motstånd önskas tex1 ohm hur mycket sänker man varvtalet på fläkten då :o
av Rådlös
Du bör kunna räkna fram dina svar:
Bild

Ett värde kan du ju ha i minnet, fläkten kan knappast dra mer Ampere än vad den aktuella säkringen tål. Finns det flera förbrukare på samma säkring så får du försöka uppskatta hur mycket varje enskild förbrukare bör dra.
Kom ihåg att när du Ohmmäter på något, ett motstånd eller en motorlindning, så får motståndet/lindningen inte vara ansluten till något annat i båda ändarna. Om det är t.ex ett motstånd så löder man loss ena sidan så det kommer i luften. Sedan kan man Ohmmäta. Och naturligtvis är allt spänningslöst när man mäter.
Jag vet inte, men antar att det skall vara så kallade effektmotstånd som tål många Watt till en fläktmotor. Köp en blandad sats små billiga motstånd och prova dig fram. När du hittar ett bra Ohmvärde så köper du ett effektmotstånd i det värdet och sätter på plats.
Seriekopplade motstånd ökar Ohmvärdet. Parallellkopplade motstånd minskar Ohmvärdet.
av jeg46
Tack för det Rådlös! Det är Ohms lag som gäller :D För att räkna ut storleken på motstånden behöver jag effekten på motorn i Watt eller Amper vid full fart. Det står ju inte på märkskylten på fläkten endast spänning 12 V
av Rådlös
Fungerar fläkten nu? Ampere kan man ju alltid mäta med en multimeter. Det enklaste är väl att mäta det vid utgången i säkringspanelen på den aktuella säkringen. Och glöm inte stänga av dom andra förbrukarna om dom är flera på samma säkring.
I sammanhanget kan man ju påpeka att en äldre och lite sliten motor drar alltid mer ström än vad en ny och fräsch motor gör.
av jeg46
Behöver inte bygga om fläktregleringen!! :D Det är kolen på gamla fläkten som ställer till det med ojämn fläkthastighet.Har satt in en beg fläkt så nu fungerar det som det ska. Ska se om man inte kan byta kolen så har jag en reserv på hyllan :roll:
av Laffe
jeg46 skrev:Behöver inte bygga om fläktregleringen!! :D Det är kolen på gamla fläkten som ställer till det med ojämn fläkthastighet.Har satt in en beg fläkt så nu fungerar det som det ska. Ska se om man inte kan byta kolen så har jag en reserv på hyllan :roll:
Mycket intressant info!

Vet någon om det går att byta kolen i fläktmotorn?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det går säkert men det är nog inte så lätt att få isär den. Var väldigt försiktig med fläkten alltså den delen som snurrar kommer inte på det rätta namnet nu blir den skada och får en spricka i sig så resulterar det i att den exploderar i miljoners plast bitar har själv varit med om det och det gör förjävla ont att bli träffad :evil: Detta var när vi provkörde fläkte löst i luften.

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]