Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1047277
Hej.
Jag har idag ägnat lite tid i garaget då min bil har en tendens att börja "hacka" när man har startat den och börjar rulla framåt en liten bit.
ABS lampan tänds direkt när man startar bilen och efter att man rullat en liten bit börjar den "hacka" sedan tänds DSA lampan och bilen rullar precis som den ska.
Jag har bytt ABS givare samt krans vänsterbak och el delen till ABS styrdonet.

Tog felkoder idag och fick upp följande:

91 - Momentbegränsning
313 - Hjulsensor VB, felaktig signal
221 - Lastsignal
313 - Hastighetsgivare VB, signal saknas eller felaktig
122- DSA, varningslampa
222- Fördelningsspjällmotor potentiometer, avbrott eller kortslutning till plus
334- Indikeringslampa, kretsfel
0065 - SRS varningslampa, intermittent

Någon som har varit med om något liknande eller som vet vad felet kan vara?
Är jätte tacksam för alla tips och råd jag kan få :)
#1047364
Välkommen till sveriges bästa bilforum :-)-)

Gick bilen bra innan du bytte abs-givare och krans?
Om man läser dina felkoder så ser man ju att dom har ett samband, det ena ger den andra felkoden osv men jag skulle nog börja kolla om det är kontakt hela vägen från givaren, det verkar ju vara den vänster bak som ger felkoderna.
ABS-givaren samarbetar ju med både broms och antispinn som i sin tur stryper motorn ju mer det spinner så om inte signalen är rätt så kan det förklara felkoderna.
#1047372
vetten skrev:Välkommen till sveriges bästa bilforum :-)-)

Gick bilen bra innan du bytte abs-givare och krans?
Om man läser dina felkoder så ser man ju att dom har ett samband, det ena ger den andra felkoden osv men jag skulle nog börja kolla om det är kontakt hela vägen från givaren, det verkar ju vara den vänster bak som ger felkoderna.
ABS-givaren samarbetar ju med både broms och antispinn som i sin tur stryper motorn ju mer det spinner så om inte signalen är rätt så kan det förklara felkoderna.
Bilen gick bra innan jag bytte abs givare och krans, problemet började med att abs lampan tändes, jag lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade att givaren vänster bak var trasig, de rådde mig att även byta kransen.
Det är efter detta blev gjort som bilen började "hacka" och abs lampan började lysa igen.

Tack så mycket för tipset jag ska kolla imorgon om jag har kontakt hela vägen från från givaren =)
#1047791
Har idag ägnat 6 timmar till att felsöka, jag har då gjort följande:

1. Kollat att batteriet är fulladdat samt att generatorn laddar som den ska
2. Kollat alla jord punkter
3. Kollat Luftmassa mätaren
4. Kollat alla abs givare och kransar samt mätt och kollat att motstånd och volt är rätt, har kollat alla kablar och kontakter framifrån styrenheten till absen och bak till givarna i bakaxeln. Även kollat de kontaktstycke som finns under baksätet på vänster sida.
5. Plockat ut och kollat säkringen (50 amp) till absen samt kollat alla relä
6. Kollat bränsletrycks regulatorn
7. Kollat lambdasonden

Och har inte hittat något fel, någon som har tips på vad jag mer bör kolla för att kunna lösa mitt problem med absen?
#1048118
Ja är det inte avbrott i kabeln från givaren bak fram till abs-enheten och att givaren är hel och att abs-kranden är hel och sitter rätt så skulle jag nog tro att det är själva el delen som bråkar. Men kolla först så att alla abs-kransar är hela så ingen har spruckit samt kolla även alla givare resistansmät dom ska vara rätt så mycket motstånd i dom närmare 2000 ohm om jag inte missminer mig :)

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]