Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
Min GLT -97 har fått 3 nya felkoder som jag inte haft tidigare, två av dom hittar jag inte alls vad dom betyder.

P00be "Mass or Volume Air Flow "B" Circuit Range/Performance - Air Flow Too Low"
P1df0 (???)
P00d6 (???)

vad menas med detta? var får den för lite luft? hur felsöka?

alla 3 koderna kommer samtidigt, första gången hände det när bilen stod på tomgång i några minuter, jag nollade koderna och sedan kom dom tillbaka efter två veckor, denna gång på motorvägen, låg i ~100 och sen tryckte ner gaspedalen på 5an
av rid54
Från nåt visst årtal/årsmodell måste en bil kunna presentera koder enligt OBDII eller EOBD för att avgas-/motorrelaterade koder ska kunna tas ut av respektive lands besiktningsorgan. Dessa är gemensamma för alla bilar och är nästan alltid P0XXX -koder. De finns i en lista som går att hitta på bilprovningens hemsida. Avkodningen av dessa koder är dock väldigt summarisk, det är inte självklart vad som menas, men dessa koder är som sagt "generiska", dvs de gäller alla bilar. I koderna (vissa av dem) återfinns hexadecimal presentation, som P00be, och denna kod betyder just det som texten i frågan säger. Att sedan TOLKA texten till nåt meningsfullt är inte helt lätt. Troligen är det nåt orimligt värde från luftmassemätaren.

P1df0 är inte en kod som ingår i de obligatoriska koderna, det är då en särskilt Volvokod. Troligen kommer du längre om du kan läsa ut koder med nån läsare som verkligen kan förstå vad en GLT '97 säger med sina koder. "P00d6" skulle nog kunna vara en Volvospecifik kod också; den finns inte heller i listan. Om det beror på att det är nån form av avkodningsproblem eller att det inte är en obligatorisk kod vet inte jag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krav på standardiserade koder kom inte fören efter våra modeller gick ur produktion. Men 99-00 med denso/me7 styrsystemen följde denna standard till viss mån, iaf på motorkoder. ABS osv var fortfarande volvo-specifika.

En -97a har ingen standard öht, mer än att kontakten är OBD-II. Dom kör ett helt annat protokoll - KWP-2000 med vissa modifieringar. Motronic4.4 kan luras att få igång via ISO-protokollet, men det kräver specifika init-koder med väldigt precis timing.
MrPontus skrev:Min GLT -97 har fått 3 nya felkoder som jag inte haft tidigare, två av dom hittar jag inte alls vad dom betyder.

P00be "Mass or Volume Air Flow "B" Circuit Range/Performance - Air Flow Too Low"
P1df0 (???)
P00d6 (???)

vad menas med detta? var får den för lite luft? hur felsöka?

alla 3 koderna kommer samtidigt, första gången hände det när bilen stod på tomgång i några minuter, jag nollade koderna och sedan kom dom tillbaka efter två veckor, denna gång på motorvägen, låg i ~100 och sen tryckte ner gaspedalen på 5an
Skulle nästan gissa att någon av dom andra felkoderna gnäller på lambdasonderna det är alltid dom som får skullden först.
av rid54
Lucif3r skrev:Krav på standardiserade koder kom inte fören efter våra modeller gick ur produktion. Men 99-00 med denso/me7 styrsystemen följde denna standard till viss mån, iaf på motorkoder. ABS osv var fortfarande volvo-specifika.

En -97a har ingen standard öht, mer än att kontakten är OBD-II. Dom kör ett helt annat protokoll - KWP-2000 med vissa modifieringar. Motronic4.4 kan luras att få igång via ISO-protokollet, men det kräver specifika init-koder med väldigt precis timing.
Bra info!
Jag tänkte att man kanske USA-anpassat hela utbudet... där kom ju standardkraven redan 1996, men tydligen inte... Dock hade jag möjlighet att ta ut info i form av OBDII -koder på min 960 från '96.
Lucif3r skrev:Tänker inte ens försöka kolla upp dom utan att ens veta vad för skräpläsare som använts vid utläsningen.............
varför? jag har använt denna läsare under många år till olika bilar och alltid fått koder som jag snabbt och lätt har kunnat förstå vad problemet är, exempelvis problem med tändstift på någon cylinder eller att min katalysator kanske börjar bli lite trött.

och detta är ju riktiga koder, spelar det någon roll hur många tusen läsaren kostar, koden lär ju vara densamma
Testade att googla på felkoderna som du hade inte ett dugg dök upp. Tror att dessa bara är något helt random koder som inte finns då det bara kom upp 4 eller 1 länkar beroende på kod när jag googlade :roll:.
av rid54
Men.... som jag nämnde så finns åtminstone en kod hos bilprovningen och alla "P0XXX" -koder bör finnas där, om bilen i fråga har OBDII eller EOBD. Men det kanske den inte har? De generiska koderna för motorprestanda (avgasrelaterade) ska kunna läsa av alla OBDII -läsare enligt lagar som gäller inom området. I Sverige gäller det efter 200X, men det gällde i USA efter 1996. Och USA har ju länge varit en rätt viktig Volvomarknad... Men å andra sidan så gjorde man ju motorer för blyfri bensin för USA-marknaden redan på 1970-talet, som inte fanns här i S så vem vet...

Finns det ingen info att komma åt från instruktionsbok eller Haynes (motsv) om hur man hanterar felkodsutläsning?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]