Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
MartinS skrev:Jag trode bara det var PSA dieslarna som hade detta problem i Volvobilar?
Det var på 5-cyl man klistrade lappen om 2/3 max för oljestickan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja just det, så det kanske innefattar dom också.

På PSA så hade man ju problem med täta partikelfilter, vilket resulterade i att diesel slank ner i oljan och nivån steg, och sedan gick det som det gick.
av AndS
MartinS skrev:Ja just det, så det kanske innefattar dom också.

På PSA så hade man ju problem med täta partikelfilter, vilket resulterade i att diesel slank ner i oljan och nivån steg, och sedan gick det som det gick.
Vilket då borde gälla de flesta bilmärken som använder den motortypen i grundkonstruktion?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en XC60 D5 AWD Aut 2009. Den blev återkallad efter ett år. Den fick ny oljasticka, varningsinfo under huven - och - har jag för mig - uppdaterad mjukvaru.

Min XC70 D5 AWD Aut 2011 hade inte detta problem - och - kan jag säga - har aldrig över 21000 mil behövd olja mellan service. Och jag kan garantera att den bilen har gått hårt.
Användarvisningsbild
av MartinS
I det här sammanhanget är det kanske inteså bra att oljan inte försvinner, det är ju att den tillkommer som är problemet:)
av AndS
EjS skrev:Jag har en XC60 D5 AWD Aut 2009. Den blev återkallad efter ett år. Den fick ny oljasticka, varningsinfo under huven - och - har jag för mig - uppdaterad mjukvaru.

Min XC70 D5 AWD Aut 2011 hade inte detta problem - och - kan jag säga - har aldrig över 21000 mil behövd olja mellan service. Och jag kan garantera att den bilen har gått hårt.
Oljeförbrukningen har inget med problemet att göra utan det var max nivån vid påfyllning som det gällde, dvs även vid service så gällde den nya maxnivån. Och fick du verkligen en ny oljesticka då man inte behövt sätta dit någon klisterlapp om påfyllning, så jag tror inte stickan byttes utan du enbart fick klisterlappen.
Användarvisningsbild
av EjS
Om motoren skenar är väl för att motoren börja trycka upp motorolja i förbränningen.

Om inte motoren förbrukar motorolja även om nivån är max blir det svårt att få motorn att skena??? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:Om motoren skenar är väl för att motoren börja trycka upp motorolja i förbränningen.

Om inte motoren förbrukar motorolja även om nivån är max blir det svårt att få motorn att skena??? Eller har jag fel?
De var en gammal mjukvara som sprutade in tokmycket diesel när partikelfiltret skulle brännas ur.

Det belv så mycket diesel att det kunde leta sig ned i oljetråget enligt uppgift, och det blev överfullt med tiden.

Det är ju bara att ställa sig på bromsen för bromsen är starkare än motorn.
av Anders100
Det verkar som du har rätt i att det oftast rör sig om äldre bilar. Dock kan det tydligen komma i både 4:orna och 5:orna
http://www.expressen.se/motor/10-begbil ... -dig-dyrt/
Hur som helst så blir det en BMW istället! Köper inte en Volvodiesel till när det inte går att få riktigt klart för sig om det är helt avhjälpt eller inte.
Funderar starkt på att skriva direkt till Teknikens Värld med samma fråga. Skulle vara intressant att höra vad någon oberoende med kunskap har att säga.
Stort tack i alla fall för era svar :D

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]