Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Rillee skrev:Roligt när man ska ner i mitt trånga garage och bilen slår av motorn varje gång som man ska ha i reverse och jag behöver använda reverse två gånger för att trixa in bilen
Den stänger inte av motorn om ratten är vriden. Inte heller om du inte överstigit en viss hastighet först.
Användarvisningsbild
av Rillee
Skumt då är det något fel på min. Står jag tex i McDonald kön så stängs motorn av varje gång som kön stannar upp
av Lövet
Hmm. Eller så har Volvo ändrat programmeringen mellan årsmodeller.
av III
benny10 skrev:Ser inte problemet med S/S.
Väldigt många är irriterade på start/stopp. Jag har det och var lite irriterad i början. Ovanan. Nu stör det mig inte det minsta. Var bara tvungen att ändra rutinen vid garaget då jag innan stannade och sen tog av bältet. Nu knäpper jag loss det innan jag lägger i friläge så motorn inte stannar utanför garaget. Gör den det och dörren öppnas så är det som att manuellt stänga motorn och den måste startas om för att köra in. Efter en tid så tänker jag inte på det alls. Tycker tvärt om det är trivsamt att det är tyst i trafikljusen. Enda gången jag stänger av funktionen är när det är kö som rullar någon meter, blir stopp någon sekund eller två för att sen rulla. Trots att jag bor i storstad har jag bara stängt av en handfull gånger på över ett år.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Efter ett par veckor med D4 automat så har man börjat lära sig hur man ska handskas med den.
Antingen trycker man ur s/s redan från början eller så lägger man i S-läget när man kommer till de korsningar där man vet att det bara blir trubbel., vilket dessutom blir betydligt roligare.
På nya bilarna så stängs dessutom motorn av redan innan bilen har stannat (någonstans mellan 5-10km/h), hjälper inte heller att ha hjulen vridna.
Det som Volvo borde ta till sig är att om man trycker in knappen på växelspaken så borde s/s deaktiveras, just för när man ska backa och den hinner dö i en halv sekund...

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]