volvo244gle skrev:Den stora fördelen med Waze är den sociala biten, alltså kontakten med andra förare. Det betyder ofta snabb och relevant info vid olyckor eller om polisen har satt upp en fartkontroll. I chatten så kan man t.ex. ställa frågor till förare längre fram om olyckan eller vägarbetet som stoppar upp.
Ja jag kan tänka mig att detta är värdefullt i vissa lägen. I länder där köbildning är vanligt förekommande (t.ex. i Tyskland) är dock min erfarenhet att TMC uppdateras mycket snabbt i samband med nya hinder, t.ex. en trafikolycka. I Sverige är TMC dock tyvärr ganska värdelöst. Man hittar mest information om vägarbeten. Dessa är av måttligt intresse eftersom de sällan föranleder någon köbildning. Jag kan på rak arm bara erinra mig ett tillfälle där TMC i Sverige bidrog med färsk och relevant information ("svartis", det vill säga underkylt regn, på en del av färdvägen). Å andra sidan kan jag bara erinra mig två tillfällen under de 10 år jag kört med TMC-baserad navigation då jag i Sverige åkt in i köer som en bättre fungerande TMC borde ha kunnat upplysa om. Av dessa två var det ena dessutom ett gränsfall eftersom hindret bestod av en trafikolycka som uppenbarligen inträffat alldeles nyss.
Tittar man sedan på andra saker låter det ju på din egen beskrivning som om navigation med hjälp av i bilen lagrade kartor är bättre, inte minst utomlands så länge taxorna för Internetanvändning ser ut som de gör. En fast installerad navigator är dessutom överlägsen när det gäller GPS-signalen under knepiga förhållanden enligt min erfarenhet. Den är också klart bättre ergonomiskt (stor och bra skärm, visning av särskilt relevant information i kombinationsinstrumentet, utmärkt ljud, möjlighet till styrning via rattknapparna, inget micklande med en telefon som skall i och ur någon hållare).