Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Har uppdaterat kartorna till min V60 - 2012. Kostade ett par tusen för DVD och koden som behövs. Men det som jag inte får att fungera är att navígatorn väljer snabbaste vägen baserat på trafikläget. Har man denna funktionen inbyggd? Om nej så är ju till exempel Waze appen mycket smidigare att köra efter. Den föreslår ju snabbt alternativa vägar ifall det blir köar längre fram.
Men jag kanske har missat något, har inte lusläst instruktionsboken :)
av andersuw
yuphin skrev:Har uppdaterat kartorna till min V60 - 2012. Kostade ett par tusen för DVD och koden som behövs. Men det som jag inte får att fungera är att navígatorn väljer snabbaste vägen baserat på trafikläget. Har man denna funktionen inbyggd? Om nej så är ju till exempel Waze appen mycket smidigare att köra efter. Den föreslår ju snabbt alternativa vägar ifall det blir köar längre fram.
Men jag kanske har missat något, har inte lusläst instruktionsboken :)
Hittar till min förvåning ingen manual för RTIn när jag kikar på vad Volvo erbjuder för information om din bil på sin supportsida så kan inte säkert säga vad just den versionen tillhandahåller när det gäller vägvalsalternativ. Navigatorn i min V70 D4 -15 (som är en nyare version än din) kan definitivt instrueras att ta hänsyn till trafiksituationen vid vägvalet. Den i min gamla V70 T5 -02 (som är en äldre version än din) kan det däremot inte. Båda har dock en funktion som gör att man får information om det finns eller dyker upp trafikhinder längs vägen (t.ex. köer) och då får möjlighet att välja annan väg.

Så det spelar i mitt tycke ingen större roll att den gamle ibland väljer "fel" väg i utgångsläget. Tycker rentav det kan vara en fördel att själv få ta ställning till om man skall köra runt trafikhindret eller hålla fast vid vad som i frånvaro av trafikhinder är bästa vägen. Den gamle ger en del information som hjälper en att ta ställning (vilken typ av hinder, hur lång är kön om det är en sådan, hur mycket förlorar man på att välja den alternativa vägen i det fall att kusten är klar längs båda). Hur den nya fungerar i det avseendet har jag ännu inte haft möjlighet att testa.

Sedan tar navigatorn i båda mina bilar ner trafikinformation via radio (TMC via RDS). Jag gissar att Waze kommer åt trafikinformation bara om den har Internetförbindelse. En annan faktor är förstås kvaliteten på trafikinformationen. Den kan vara si och så med TMC vet jag. Men det funkar i allmänhet bra i de länder där TMC normalt är viktigast eftersom köer är vanliga (exempelvis Tyskland). Hur det är med Waze på den punkten vet jag inte.
av volvo244gle
Den stora fördelen med Waze är den sociala biten, alltså kontakten med andra förare. Det betyder ofta snabb och relevant info vid olyckor eller om polisen har satt upp en fartkontroll.
I chatten så kan man t.ex. ställa frågor till förare längre fram om olyckan eller vägarbetet som stoppar upp.

Man kan även dela sin färdväg och position i sociala medier samt hålla koll på vänner som är på väg till samma destination. Praktiskt om man har oroliga anhöriga då de kan följa min körning live på kartan.

Kvalitén på infon i Waze beror dock helt på hur många förare det är som bidrar med info.

Navigeringen är inte helt klockren heller, även fast det har blivit mycket bättre på senare år!
Minns i början då Waze i bästa fall kunde hitta till rätt stad. ;) Nu tar den t.o.m. gatunummer på många platser...
Användarna har byggt upp kartorna och dessa är numera helt ok. Nya vägar och rondeller läggs till så fort de börjar byggas.

Personligen så hoppas jag på att Waze, eller någon liknande applikation, integreras i bilarna framöver. Varför inte som en app i CarPlay?
En vanlig navigator/RTI:n känns som rena stenåldern i jämförelse, men fungerar trots allt offline.
Användarvisningsbild
av Perra83
Plus att man ser vägledningen i instrumentet vid hastighetsmätaren mm.
Skönt när navin är integrerad.
De gånger jag navigerar med mobilen använder jag Google Maps.
av andersuw
volvo244gle skrev:Den stora fördelen med Waze är den sociala biten, alltså kontakten med andra förare. Det betyder ofta snabb och relevant info vid olyckor eller om polisen har satt upp en fartkontroll. I chatten så kan man t.ex. ställa frågor till förare längre fram om olyckan eller vägarbetet som stoppar upp.
Ja jag kan tänka mig att detta är värdefullt i vissa lägen. I länder där köbildning är vanligt förekommande (t.ex. i Tyskland) är dock min erfarenhet att TMC uppdateras mycket snabbt i samband med nya hinder, t.ex. en trafikolycka. I Sverige är TMC dock tyvärr ganska värdelöst. Man hittar mest information om vägarbeten. Dessa är av måttligt intresse eftersom de sällan föranleder någon köbildning. Jag kan på rak arm bara erinra mig ett tillfälle där TMC i Sverige bidrog med färsk och relevant information ("svartis", det vill säga underkylt regn, på en del av färdvägen). Å andra sidan kan jag bara erinra mig två tillfällen under de 10 år jag kört med TMC-baserad navigation då jag i Sverige åkt in i köer som en bättre fungerande TMC borde ha kunnat upplysa om. Av dessa två var det ena dessutom ett gränsfall eftersom hindret bestod av en trafikolycka som uppenbarligen inträffat alldeles nyss.

Tittar man sedan på andra saker låter det ju på din egen beskrivning som om navigation med hjälp av i bilen lagrade kartor är bättre, inte minst utomlands så länge taxorna för Internetanvändning ser ut som de gör. En fast installerad navigator är dessutom överlägsen när det gäller GPS-signalen under knepiga förhållanden enligt min erfarenhet. Den är också klart bättre ergonomiskt (stor och bra skärm, visning av särskilt relevant information i kombinationsinstrumentet, utmärkt ljud, möjlighet till styrning via rattknapparna, inget micklande med en telefon som skall i och ur någon hållare).

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]