Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
poseidon skrev:Pratade med min säljare på UM och han hade upplevt det själv. Fabriken jobbar tydligen på detta. Kan dock tycka att detta är värt en hyrbil under tiden. Det är inte säkert som det är.
Hade han något besked om vilka bilar som närmare bestämt är berörda? Hittills har alla rapporter i tråden gällt MY -16. Men såvitt jag vet finns ju knappast några skillnader mellan MY -15 och -16, i alla fall när det gäller sådant som skulle kunna tänkas vara av betydelse i det här fallet.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
andersuw skrev:
poseidon skrev:Pratade med min säljare på UM och han hade upplevt det själv. Fabriken jobbar tydligen på detta. Kan dock tycka att detta är värt en hyrbil under tiden. Det är inte säkert som det är.
Hade han något besked om vilka bilar som närmare bestämt är berörda? Hittills har alla rapporter i tråden gällt MY -16. Men såvitt jag vet finns ju knappast några skillnader mellan MY -15 och -16, i alla fall när det gäller sådant som skulle kunna tänkas vara av betydelse i det här fallet.
Ok bara dieslar känns det som... Fast finns ju inte så många icke dieslar så kanske för tidigt att säga.
Har dock inte upplevt det på min.
av svanberg
Skall gälla alla 5cyl dieslar.. MY15-16

Edit: Skall bara gälla MY 16, 5-cyl. Går några bilar med extra logg utrustning sedan några veckor tillbaka så tror det är rätt hög prio på detta.
Senast redigerad av 1 svanberg, redigerad totalt 0 gånger.
av least

Fick du en hyrbil när du frågade om det?
av andersuw
svanberg skrev:Skall gälla alla 5cyl dieslar.. MY15-16
Tack! Låter troligt med tanke på vad vi kan se i tråden. Alla rapporter har hittills rört femcylindriga dieslar av årsmodell -16 såvitt jag kan se. Och det kan förstås vara en tillfällighet att det ännu inte dykt upp några årsmodell -15.

Skönt i så fall för min egen del (jag har diesel MY -15 men fyrcylindrig) men för j-t för dem som måste leva med osäkerheten. Kan på ett sätt förstå att Volvo inte vill gå ut offentligt med detta, särskilt så länge de inte säkert vet vad felet är och kan kalla in berörda bilar för åtgärd. Å andra sidan spelar de ett högt spel genom att inte göra det. Vad händer om felet orsakar en allvarlig olycka och det framkommer att Volvo kände till problemet?

En fråga: Vad är källan till den information du förmedlar? Jag betvivlar inte att du har rätt men i min bransch är det en "yrkessjukdom" att vara källkritisk. ;-)
av andersuw
least skrev:Temat verkar vara rimligt stabil hastighet och ingen "input" från rattrörelser när detta händer.
Så kanske datorn får för sig att gå in i "power saving mode". ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]