granada skrev:Det är nog inget konstigt att stolsvärmen går sönder på en 15 år gammal bil, troligtvis avbrott på värmeslingan i sittdynan, kostar säkert ett 2-3 tusen att laga, kolla säkringen. På min bil hade jag tur, kontakten på undersidan av stolen hadde av nån anledning åkt ur !? Det fins ju värmesitsar på tex biltema :)
Nej det är inget särskilt konstigt med att någon tråd i värmeslingan slits av med tiden. Har haft detta fel på tre av de fyra Volvobilar jag kört fram till mogen ålder och som haft någon form av stolsvärme. I två fall har det varit på förarsidan (min 245:a, som bara hade stolsvärme på den sidan, och min V70 -02) och i ett fall på passagerarsidan (min 745:a).
Senast det begav sig var på V70n under fjolåret. Tror inte det är så svårt att byta elementet själv och i vissa fall går tråden kanske att laga (vilket jag gjorde på 245:an). Men det är en hel del arbete med det hela. Det kräver också att man plockar ur stolen och har någonstans att meka med den ett tag. Med tanke på det lämnade jag den här gången bort jobbet till min Volvo ÅF. Och ja, räkna med runt 2500 kr för byte av element i sitsen (som är det vanligaste tror jag) och ytterligare ungefär lika mycket om även ryggelementet är paj (som det var i mitt fall).