Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

I måndags när jag skulle köra till jobbet upptäckte jag att jag inte kunde ändra fläkthastigheten. Fläkten går på samma, låga, varv hela tiden.
Regleringen av vart luften ska fungerar.
Indikeringen vid fläktreglaget fungerar samt så fortsätter fläkten på samma varv även när jag trycker in knappen för defrost av framrutan.
När jag startade bilen innan idag fungerade det att höja varvet men efter att ha gått över till auto igen så funkade det inte mer.
Idag upptäckte jag att även fläkten fortsätter snurra, på samma varv, även när jag stängt av bilen. Jag vet dock ej hur länge, ska kolla om den fortfarande går om en stund.
Någon som har en ide om detta?

Ha en bra dag,
/knauande
Tack för tipset.
Om effektsteget var sönder borde inte fläkten bara gå på högsta hastighet?

Fläkten fungerar fast går endast på en hastighet och stänger av sig själv en stund efter att motorn stängts av.

Får heller inget felmeddelande när jag läser ut felloggen med min ODB-läsare.
Kan sätta en semla på att det är fläkten som mäter lufttemperaturen i bilen. :mrgreen:

Inte ovanligt att dessa behöver rengöring var 6-10 år. Hade samma problem på förra bilen och efter rengöring var det som att få en ny fläkt. På nuvarande V50 rengjorde jag den när jag var där i ett annat ärende i förebyggande syfte och det blev lite, lite rappare.

Det bör stå någonstans att du ska rengöra tråden som mäter försiktigt, skulle tillägga myyycket försiktigt då denna lätt kan gå av. Tydligen lätt och billigt att byte och löda om denna. Det kan nog även vara så att din är av, men det ser du när du tagit ur allt

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p347340

http://www.garaget.org/Mikey_ax/blog

Se volvos monteringsanvisningar annars, finns i alla fall en som beskriver sånär på detta

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil (övriga modeller)
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter i ditt fall passar t.ex. "Antennkit handsfree, inre antenn" punkt 1-5
valln skrev:Möjligen löser sig problemet om du byter kupéfläkt, funderar på om effektsteget har havererat.
Om det är effektsteget som havererat, vilket är min gissning, finns det inget skäl att byta själva fläkten. Det är två olika reservdelar som säljs separat.
knauande skrev:Tack för tipset.
Om effektsteget var sönder borde inte fläkten bara gå på högsta hastighet?
Inte nödvändigtvis. Det beror på hur det gått sönder. Det fel du har innebär antingen att effektsteget får fel order eller att det inte lyder de order det får. Jag tippar på det senare.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Micce1980 skrev:Kan sätta en semla på att det är fläkten som mäter lufttemperaturen i bilen. :mrgreen:
Det skulle inte jag. ;-) TS säger bland annat att fläkten inte bryr sig om hur man ställer hastigheten med fläktvredet eller om man slår på defrostern. Om det var den lilla fläkt i ECC-panelen (CCM) som sitter vid sensorn för innertemperatur det var fel på borde fläkten fortfarande reagera i båda fallen.
andersuw skrev:
Micce1980 skrev:Kan sätta en semla på att det är fläkten som mäter lufttemperaturen i bilen. :mrgreen:
Det skulle inte jag. ;-) TS säger bland annat att fläkten inte bryr sig om hur man ställer hastigheten med fläktvredet eller om man slår på defrostern. Om det var den lilla fläkt i ECC-panelen (CCM) som sitter vid sensorn för innertemperatur det var fel på borde fläkten fortfarande reagera i båda fallen.
Visst kanske jag har fel men det handlar bara en semla ;) Om det inte är gjort är det nog dags att rengöra ändå. Mja mja du har säkert rätt men prismässigt hoppas jag ändå att det är jag som har rätt (inte för semlan då utan för ts) ;)
Micce1980 skrev:Visst kanske jag har fel men det handlar bara en semla ;)
Semlor kan vara nog så dyra. ;-) Den lyxsemla hustrun köpte till mig i tisdags kostade inte mindre än 34 kr. :shock: Det är nästan lika mycket som det sidobolster till baksätet på min V70 D4 -15 som jag inhandlade på skroten samma dag (50 kr inklusive frakt :shock: ).
Micce1980 skrev:Om det inte är gjort är det nog dags att rengöra ändå.
Ja du har absolut rätt i att det inte är så dumt att ha ögonen på den lilla fläkten i CCM och dess benägenhet att dra till sig damm.
Tack för lysande input!

Det lutar åt att först göra bilen strömlös för att se så jag inte har vajsing på kommunikationen, dock inget felmeddelande från OBD-läsaren.

Efter detta så blir det nog att investera i ett effektsteg.
Är det någon som har en bra beskrivning hur jag kommer åt detta?

Tack på förhand,
/knauande

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]