Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Lucif3r skrev:Därför att när tanken börjar sig bli tom blir skit/bränsle densiteten högre, det blir mer rörelse på bränslet som gör att mer skit lossnar och och åker upp till ytan. Dessutom kan det hända att bensinen skvimpar runt så pass att nivån sjunker under pumpen, så pumpen pumpar lite luft. Och det är väl främst då den suger med sig skiten som just då ligger på ytan.
Det blir inte samma rörelser i tanken när den är full helt enkelt.
Bra beskrivet. Och detta är nog en erfarenhetsbaserad historia som några av oss känner igen... kör man till sista slurken blir det inte sällan problem, särskilt med nåt fordon som står mycket.

Du kanske skulle överväga att tanka lite extra med E85 eller nåt... en tom/nästan tom tank riskerar mer kondens än vad den normala etanolinblandningen kan hantera.
Eller fylla med några liter alkylatbensin och köra motorn en stund. Det kanske til och med är vettigt att köra med oljeblandat, beroende på hur länge bilen ska vara overksam.
Användarvisningsbild
av SvenB
K-sprit? Använder man det numer när det är inblandning med etanol i bensinen. :?:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Bra beskrivet. Och detta är nog en erfarenhetsbaserad historia som några av oss känner igen... kör man till sista slurken blir det inte sällan problem, särskilt med nåt fordon som står mycket.
Mjo, råkade köra soppatorsk på gamla 945an en(1) gång(som då var yngre än min V70 är nu, tror den var typ 13-14år då)... Trodde aldrig bilen skulle bli sig lik igen :roll: Åkte på att byta bränslefilter och ändå tog det kanske en halv tank bränsle innan den började gå riktigt rent igen...
Sen dess undviker jag att köra med bilar som har 10l eller mindre bränsle kvar, mer än till macken då(men är det riktigt illa så tankar jag t om i dunk och fyller bilen med, sen åker till macken).
Användarvisningsbild
av vetten
Lucif3r skrev:
rid54 skrev:Bra beskrivet. Och detta är nog en erfarenhetsbaserad historia som några av oss känner igen... kör man till sista slurken blir det inte sällan problem, särskilt med nåt fordon som står mycket.
Mjo, råkade köra soppatorsk på gamla 945an en(1) gång(som då var yngre än min V70 är nu, tror den var typ 13-14år då)... Trodde aldrig bilen skulle bli sig lik igen :roll: Åkte på att byta bränslefilter och ändå tog det kanske en halv tank bränsle innan den började gå riktigt rent igen...
Sen dess undviker jag att köra med bilar som har 10l eller mindre bränsle kvar, mer än till macken då(men är det riktigt illa så tankar jag t om i dunk och fyller bilen med, sen åker till macken).
Ja varför ska man chansa för ?:-/
av svedan
Hej
Bensin i täta kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. (tidigare hade vi militärförråd med mycke bensin..)
Problemet är att kärlet inte är tätt som exempelvis en biltank.
Då kan lite av det butan som finns i bensinen dunsta av. Butanets egenskap är för att få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända soppan.
Det värsta (och enda) med gammal bensin är att motorn blir svårstartad. Effekten påverkas ej! (Du kan ju köra en skvätt startgas när det är dags....)
Sedan kan ju soppan dunsta, men det är ett större bekymmer med förgasarmotorer där det är vanligt att flottören hänger sig. Äldre motorcyklar är ibland knepiga att få igång efter vinter. Där tömmer man gärna bränslesystemet innan avställning.
Vidare så bildas kondens vid stora temperaturskillnader, och den är ju störst på sommaren. Så tom eller full tank under vinterförvaringen eller i ett garage, spelar inte så stor roll enligt min uppfattning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Därför att när tanken börjar sig bli tom blir skit/bränsle densiteten högre, det blir mer rörelse på bränslet som gör att mer skit lossnar och och åker upp till ytan. Dessutom kan det hända att bensinen skvimpar runt så pass att nivån sjunker under pumpen, så pumpen pumpar lite luft. Och det är väl främst då den suger med sig skiten som just då ligger på ytan.
Det blir inte samma rörelser i tanken när den är full helt enkelt.
Hmmmm.. Visst är tanken toppfylld kan det ju inte skvalpa runt, med det där borde ju redan hända om tanken tex är halvfull. Om man gasar, bromsar o svänger lite så flyger ju bensinen runt i tanken värre än kulan i ett flipperspel.

Har ni försökt flytta ett akvarium som är halvfyllt, det är stört omöjligt, redan vid extremt försiktig rullning på bilen flyger vattnet runt. Skulle man köra normalt är det tomt direkt,

På min Supra sitter ett högtrycksmunstycke som spolar bensinen över tankens botten och trycker den upp i en catch-tank på några liter där bensinpumpen sitter så den allid ska få bensin vid G-krafter.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS