Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cox skrev:Varför köpa VIDA utan DICE ?
Man kan ju ladda ner mjukvaran, varför föda den som kopierar varan och säljer den vidare ?
Enda anledningen att betala för mjukvaran är ju att den säljs i paket med DICE
Var finns VIDA för nedladdning gratis och lagligen?
Cox skrev:VIDA finns för nerladdning om man söker på en berömd sida, men lagligt är det inte, ej heller att köpa piratkopierad mjukvara, som tex på ebay aliexpress med flera :-)
Om nedladdningen sker via fildelning (och således även innebär spridning) är den olaglig och kan bötfällas. Mig veterligen är det däremot inte olagligt att köpa piratkopierad mjukvara även om du vet om att den är just piratkopierad.
Kör man med ACn på hela tiden så är den ju alltid blöt och kan med tiden börja lukta pga alger, mögel och bakterier som trivs i fukten.

Byt filter och kör en sådan här gift-behandling som tar död på det som växer i systemet.

http://www.sonaxbilvard.se/index.php/bi ... -interioer .
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000031024/
VolvoB20 skrev:Kör man med ACn på hela tiden så är den ju alltid blöt och kan med tiden börja lukta pga alger, mögel och bakterier som trivs i fukten.
Visst kan detta hända. Men normalt är det ju inte. Jag kör nu min femte bil med AC (varav fyra Volvo) och har inte haft det här problemet med någon av dem. Och om jag som TS råkat ut för problemet två gånger om på samma bil inom loppet av sex månader skulle jag definitivt börja undra vad som är galet med mitt klimatsystem samt reklamera den åtgärd som vidtogs vid första servicebesöket.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
du har inte haft fuktigt på rutorna då du kört ac:n under sommaren? på farsans xc var dräneringen tät, och resultatet av det var att det rann vatten ur alla luft utblås i bilen, blev alldeles blött i dom. blev bra efter att blåst ur dräneringen som sitter under filtret har jag för mig, en brun mjuk slang som är väldigt lätt att dra sönder då den är riktigt mjuk. sen sitter filtret dåligt till också, man måste vålda ut och i filtret, känns inge bra men de är vist så dom tänkt man ska göra
Lite nyfiken på om funktionen "eftertorkning" är borttagen numera.
Har också haft ett antal volvosar utan detta problem MEN jag har
alltid sett till att aktivera eftertorkning via Vida. Då går ACn igång
lite då o då efter ca 40 minuters vila med motorn avstängd.
Jag har aktiverat detta själv på de senaste 2 volvosarna där det var AV-aktiverat??
Hur är det på era bilar av senare årsmodeller?
Kör förstås alltid med ACn på oavsett årstid även om vi numera bara har 2 årstider
här i Svealand (Höst o Sommar).....
wissel skrev:Lite nyfiken på om funktionen "eftertorkning" är borttagen numera.
Har också haft ett antal volvosar utan detta problem MEN jag har
alltid sett till att aktivera eftertorkning via Vida. Då går ACn igång
lite då o då efter ca 40 minuters vila med motorn avstängd.
Jag har aktiverat detta själv på de senaste 2 volvosarna där det var AV-aktiverat??
Hur är det på era bilar av senare årsmodeller?
Kör förstås alltid med ACn på oavsett årstid även om vi numera bara har 2 årstider
här i Svealand (Höst o Sommar).....
Jag har kollat lite efter detta i manualen till min V70 D4 -15 men inte hittat något. Om jag minns rätt nämns det i manualen till P2-bilarna eftersom folk annars skulle tro att det var något fel på bilen när fläkten plötsligt drar igång någon timme efter att man parkerat. Och om funktionen fanns kvar borde det rimligen nämnas i manualen till de nyare bilarna också men så ser inte ut att vara fallet.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]