Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
Hej!

Jag har fått nån trolig tidig 40 års kris och skaffat mig en 740tic -85. Köpte den med havererad motor och har numera lastat ner en underdel från B230ft -98 och bilen går fint. Bilen har gått 23400mil och har abs, antispinn och antisladd!
Det kan ju inte vara vanligt på dom tidiga 85 orna? ?
Är det nån som har sett nån sån förr? Säljaren påstod att den varit nån typ av testbil hos volvo första året.... Men man vet ut aldrig vad det är för vandringssägner som hinner skapas under åren. Abs paketet sitter i höger balja i skuffen.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Antispinnsystemet hette ETC, och var ganska ovanligt.
Antisladd, som förmodligen bara existerade i teorin 1985, var absolut inget som gick att få i en 740 då (datorkraften som krävs för ett fungerande system var inget som fick plats ens på ett större kretskort då). Det var nog bara säljarens fantasi som dragit iväg lite skulle jag tro.
av emil_yttervik
Ok, jo det spinner ju innan det sladdar så det stämmer nog att det bara är antispinn, det är ju inte det rappaste systemet precis men det funkar iaf.... Dom få ggr man har det inkopplat dvs.
Det verkar inte finnas några vettiga 740tic till salu på Blocket som är någotsånär original så man börjar ju fundera om det kan tänkas finnas värde i sån här bil?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tidiga 760 fanns med dubbla ABS-givare på bakaxeln, har läst om någonstans, Tror det var någon Japan import eller något. Om det var för Antispinn eller "bara" en bättre variant ABS, men det hör ju ihop liksom.

Mvh
Lennart
av NilsO
Jo, men ABS-utrustningen sitter bak på tidiga årsmodeller, det gör det även på 760. Eller rättare sagt – på tidiga 760 sitter den bak, jag har aldrig sett en såpass tidig 740 med ABS (eller antispinn för den delen) men det är väl logiskt att den hamnat bak även där.

Det låter som ett intressant exemplar hursomhelst! Har den stel eller delad bakaxel?
av emil_yttervik
Den har stel bakaxel och i övrigt så är det inget extraordinärt med den. Ingen taklucka och elhissarna är nog överflyttade från nån donatorbil troligtvis.
Användarvisningsbild
av päpplet
Fota gärna mycket på komponenterna till ETCn för min turbo är förberedd för det :)

Jag har också alla abs grejer i skuffen och jag har en 87a. Abs är ganska ovanligt på de tidiga då det var tillval och gräsligt dyrt. ETC kostade lika mycket till och gick endast att kombinera med abs då dessa system använder samma givare
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]