Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mattiasv60
Om jag minns rätt var betalningsmånaden februari, men skatten gäller ju från och med 1a mars... Jag bytte bil i mitten av februari och var då skatteskyldig men eftersom bilfirman direkt ställde av bilen så makulerades min skattskyldighet och jag fick en ny räkning på 60kr i registerhållningsavgift. Resterande kronor februari ut fick väl firman...
Men eftersom betalningsmånaden är februari så gäller betalningen mars->.
Hoppad det blev lite tydligare? Kolla dina gamla fordonsskatteräkningar, där står vilken period betalningen avser.
Mattias
Användarvisningsbild
av Tomas88
Säker?
Har inte fått räkningen än men på transportstyrelsen så står det.
Återbetalning vid avställning: 0kr
Men det är ju den som är ägare vid början av perioden som är betalningsskyldig. Så jag antar att jag kommer få betala hela beloppet för feb, mars och apr.
Men får testa den där chatten i morgon.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jasså. Ja naturligtvis.
Skit i förra inlägget.
Man betalar ju i förskott. Då behöver jag ju inte greja med avställning.
Tack för förklaringen.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast om inte firman ställer av bilen direkt (innan beskattningsmånaden börjar) blir du skyldig att betala skatten. Kan ju vara en slug en som väntar med avställningen..
av mattiasv60
Nja, du är ju ägaren vid februari månads ingång... Så har bilen aldrig ställts av innan 1mars skall du betala. Men kolla med försäljaren, tror inte han vill ha bilen påställd då han åker på försäkringen....? Tror det är rutin hon större försäljare att ställa av.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja du har rätt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... -av-skatt/
Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
Men slipper jag alltså betala skatten om handlaren ställer av bilen (vilket jag tror han gör)?
av LarsBd
Se till att bilen blir avställd före ägarbytet, handlarens kostnad för försäkring under resten av februari är betydligt lägre än skatten som du annars får betala.
Användarvisningsbild
av joel80
Men så fick han inte göra enligt avtalet..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nja. Säker?
Jag tolkar det som att jag bara är betalningsskyldig för skatt fram till och med inbytet och skulle det finnas innestående skatt så tillfaller den bilhandlaren. Men nu kommer det ju inte finnas någon innestående skatt.
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]