Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Alexas skrev:För mig så förstör en automatisk växellåda hela känslan med bilkörningen. Visst, lådorna idag blir bättre och bättre men jag föredrar aktiv körning där jag själv kan välja precis den växeln som JAG vill ha för den situationen som jag befinner mig i.
Ähh det är gammalt skitprat!!
Vik över spaken i sportläge och växla med paddlarna.

Jag har inte kört nån Volvo som är lika "kul" med manuell låda som min V60 D5 Polestar är med automaten i sportläge. Jäklar att bilen är på hugget. När man tröttnar viker ja bara tillbaka spaken till D och följer rytmen.
av Alexas
Perra83, ok? Va det ett seriöst svar tyckte du?

Jag har kört en massa automatväxlade bilar. Nu senast BMW 228 M-sport -15 med paddlar. Och jag tycker fortfarande bättre om att köra manuell. Folk kan tycka annorlunda än dig utan att det är "skitprat".
av mattish
Viss kontroll kan jag köpa att man inte har med manuell, men den kontrollen behöver man inte så ofta med en Volvo :lol:

Automat är fint!
Jag tycker att den manuella lådan mot T4an var väldigt svårkörd, men det är oftast en vanesak.
Användarvisningsbild
av Perra83
Här där ja bor är terrängen ganska kuperad. Körde en del med hästtransport förr och bil med manuell växellåda. Där måste det väl ändå vara ypperligt med en tätstegad automatlåda?

Aktiv körning? Du kan växla själv? Rolig aktiv körning idag är det ett gäng som förstör för oss. 2+1 väg och en massa fartkameror. Det är inte särskilt spännande.
Användarvisningsbild
av StefanN
Alexas skrev:Jag kommer aldrig köpa en bil med automatisk växellåda. Åtminstone så länge jag kan undvika det.
Hade detta vart Jagkörferrari.se så hade jag köpt det, men på en halvtråkig Volvo kan man lika gärna lådan växla själv utan att missta nån körglädje.
av Gabriel
Jag har beställt nya bilen med manuell låda, inget solklart val men det som vägde över till slut var:

-Jag tycker inte dieselfemmorna med dubbelturbo kommer till sin rätt med den automatlåda som erbjuds.
-Jag har 9km till jobbet och är rädd att jag skulle få ca 30-50% mer förbrukning med automat (vintertid hinner lådan precis slira sig varm innan jag är hemma).

I andra vågskålen låg argumentet: Det är bekvämare med automat.
av perhall
Robpet274 skrev:Testade en med manuell men är mer och mer intresserad av automat lite naiv vinterkörning etc aldrig haft automat..men hur många beg V70 t4 automat finns det på blocket? Pressen älskar ju d4:an så man får verkligen vara snabb om en t4 dyker upp
Bara det ett skäl att köpa T4. Min T4 var 50 000 billigare än D3 drygt när jag köpte, nu skiljer det 10 000. Så mycket kör man inte in på 7000 mil...
av Robbanbobban
Jag kör 3-4000 mil per år, skulle aldrig orka med en manuell. Har dessutom en sambo som lätt blir åksjuk och för henne fungerar den mjukare växlingen bättre.
Användarvisningsbild
av Roda
Nya 6-växlade automaten som finns till T4/D3 känns rejält uppdaterad jämfört med den som sitter ihop med dieselfemman så jag är nöjd med att ha valt automat. Köassistenten och fjärrstart är två grejer som är ytterligare plus för automat.
Hade jag valt dieselfemman så hade jag nog tagit manuell

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]