Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Kommer få hem den nybeställda LED-rampen på onsdag och kommer monteras i helgen.

LED-rampen kommer monteras med reläkablage och vad som blir lite spännande är att jag ska koppla ihop relät så att det kan hämta styrström från både helljuset OCH markbelysningen. På så sätt så kan jag tända rampen genom bilens egna fjärrkontroll när markbelysningen tänds.

To be continued....
Trevligt pyssel, detta låter intressant
Alexas skrev:To be continued....
Det där ska visas på sättet som enligt bilden för att inneha någon som helst tyngd :mrgreen:
Bilagor
untitled.png
untitled.png (59.85 KiB) Visad 5173 gånger
Alexas skrev:Kommer få hem den nybeställda LED-rampen på onsdag och kommer monteras i helgen.

LED-rampen kommer monteras med reläkablage och vad som blir lite spännande är att jag ska koppla ihop relät så att det kan hämta styrström från både helljuset OCH markbelysningen. På så sätt så kan jag tända rampen genom bilens egna fjärrkontroll när markbelysningen tänds.

To be continued....

hmm, men innebär inte det att helljuset drar på varje gång du öppnar dörren? Eller missar jag nått?
av Alexas
Inte om du monterar en likriktare (diod) på vardera kabel. När styrströmmen matas från markbelysningen så kommer likriktaren inte låta ström passera till helljuset och vise versa :)

Markbelysningen lyser inte när man öppnar dörren. Åtminstone inte på min bil. Markbelysningen hos mig lyser BARA när jag trycket på lampknappen på fjärren. Det är därför den passar så bra som styrström till rampen :)
Senast redigerad av 2 Alexas, redigerad totalt 0 gång.
Bild

En sådan. Den kommer bara låte ström passera åt det hållet "öppningen" monteras mot. Alltså låta styrströmmen passera mot relät och den andra likriktaren på andra kabeln blockar och tvärtom.
Alexas skrev:
DTJ skrev:Bilden visar en diod.
En likriktare består av 4 st. dioder
Jag antar att du menar en likriktarbrygga? Jag behöver bara en diod som agerar likriktare i detta fallet.
Vet inte varför du blandar in likriktning. Det du ska ha är en diod och endast en diod för att blockera strömmen att gå i en viss riktning.

Likriktning är när man omvandlar växelström till likström.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]