Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danlse
Hej,

Ljudet i min XC90 - 07 är verkligen bedrövligt. Burkigt utan vare sig dislkant eller bas.
Tog bort dörrsidan fram i helgen för en annan reparation och såg då att det inte sitter några diskanter i dörrarna.
Finns kablar framraget dock.

Nån som vet om det går komplettera med diskanthögtalre?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nu är jag rätt okunnig på XC90 men et verkar vara samma lösning som på min V50, isf är det bara att tuta och pyssla in dem, ska det sitta bakom dörrsidan passar de i clipsen ska de sitta i a-stolpen behövs nog annan plast med galler framför

Frågan är om det passar med diskanter från andra modeller, vore praktiskt då det inte kryllar av XC90 på skrotarna

Edit: Själv satte jag ju org. diskanter i a-stolpen, någon vecka eller så senare även i bakdörrarna, när det gjordes vart det ett komplett ljud, finns att läsa lite om i garagetråden. Så fixa gärna på alla fyra platserna, det kommer löna sig
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av danlse
Är i A stolpen dom ska sitta. Finns galler i plasten men verkar inte finnas någonting att fästa dom i?
Nån som vet om det går köpa andra om det nu är svårt hitta original?

Man undrar hur många kronor dom sparade på att inte sätta in diskanter från början i alla bilar..
av danlse
Micce1980 skrev:Nu är jag rätt okunnig på XC90 men et verkar vara samma lösning som på min V50, isf är det bara att tuta och pyssla in dem, ska det sitta bakom dörrsidan passar de i clipsen ska de sitta i a-stolpen behövs nog annan plast med galler framför

Frågan är om det passar med diskanter från andra modeller, vore praktiskt då det inte kryllar av XC90 på skrotarna

Edit: Själv satte jag ju org. diskanter i a-stolpen, någon vecka eller så senare även i bakdörrarna, när det gjordes vart det ett komplett ljud, finns att läsa lite om i garagetråden. Så fixa gärna på alla fyra platserna, det kommer löna sig
Frågan är om det finns plats för diskanter i bakdörrarna på XC90.
Köpte du nya på Volvo?
Användarvisningsbild
av johnnype
Det låter märkligt, när jag köpte min XC90 hade den LÄGSTA (ve och fasa vad trist det var) ljudpaketet och då satt det diskanter i framdörrarna (där uppe vid fönstret) med VITA lappar, alltså "Performance" högtalare. Kanske någon tidigare ägare har plockat bort?

Som tur är uppgraderade jag alla högtalare runt om till Premium (gula etiketter), monterade subwooferen bakom vänster beklädnad i bagaget, bytte till 6CD växlare och Premiumslutsteg, det blev komplett ljud som låter gött. För att vara helt original :D Sen känns det ju bra att stereon informerar om att det är Premium Sound varje gång man startar
Senast redigerad av 1 johnnype, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta kanske kan hjälpa
Fram Bak Jag hittade allt på en självplock, så priset blev ju en bråkdel av det där

Handlar nog mest om att få folk att köpa högre paket än att spara in på diskanter, i mina framdörrar sitter det nu galler och diskanter, där satt plast utan galler först och bak vid öppningshandtaget satt en dummy som liknade en diskant, så det hade säkert varit billigare att sätta samma i alla men då blir det nog vårare att sälja högre paket som de har högre marginaler på, gissar jag

Jonnype: Kan bero som på vissa V50 att de andra sakerna varit slut på lager och därför skickat med de? Har sett att någon fått en bättre ratt med mera, ursäkta jämförelsen med V50 men den kan jag och konstruktionen är rätt lika trots allt i denna frågan

Edit: Verkar som att bakdiskanterna ska sitta i d-stolpen och inte i bakdörren som jag trodde:
av danlse
Micce1980 skrev:Detta kanske kan hjälpa
Fram Bak Jag hittade allt på en självplock, så priset blev ju en bråkdel av det där

Handlar nog mest om att få folk att köpa högre paket än att spara in på diskanter, i mina framdörrar sitter det nu galler och diskanter, där satt plast utan galler först och bak vid öppningshandtaget satt en dummy som liknade en diskant, så det hade säkert varit billigare att sätta samma i alla men då blir det nog vårare att sälja högre paket som de har högre marginaler på, gissar jag

Jonnype: Kan bero som på vissa V50 att de andra sakerna varit slut på lager och därför skickat med de? Har sett att någon fått en bättre ratt med mera, ursäkta jämförelsen med V50 men den kan jag och konstruktionen är rätt lika trots allt i denna frågan

Edit: Verkar som att bakdiskanterna ska sitta i d-stolpen och inte i bakdörren som jag trodde:
Tack för tipset! Kändes ju ganska dyrt på skroten men ringde Bila nu och dom skulle ha 2075 kr + moms för dom där fram...
av danlse
johnnype skrev:Det låter märkligt, när jag köpte min XC90 hade den LÄGSTA (ve och fasa vad trist det var) ljudpaketet och då satt det diskanter i framdörrarna (där uppe vid fönstret) med VITA lappar, alltså "Performance" högtalare. Kanske någon tidigare ägare har plockat bort?

Som tur är uppgraderade jag alla högtalare runt om till Premium (gula etiketter), monterade subwooferen bakom vänster beklädnad i bagaget, bytte till 6CD växlare och Premiumslutsteg, det blev komplett ljud som låter gött. För att vara helt original :D Sen känns det ju bra att stereon informerar om att det är Premium Sound varje gång man startar
Ser inte ut som det har suttit några där förut heller(inga hål eller spår av fästen). Var hittade du premiumhögtalare och vad betalade du för dessa?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har du en självplock nära dig? Jag hade isf tagit iaf blå diskanter och pysslat in. De där bak ser likadana ut som mina i bakdörrarna, det är säkert samma som på fler modeller, kan vara någon styrpinne som skiljer, se efter vad du själv tycker. Där fram kan man passa in de och dra kabel själv om så önskas. Sen kan man köpa eftermarknads med om man så önskar, lite mer inpassning kanske men det fungerar.

Synd att jag slängde typ 6-8st blå diskanter i höstas, annonserade de bla här men det fanns inget intresse

Se till så du inte köper en dymmy som denna bara :wink:

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]