Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke N
#1045802
Hittade info från presentation om VEA som hölls 2014 och gav data om de motorer som såldes då. Tyvärr gick det varken att länka eller kopiera så en sammanfattning följer.

Generellt är alla motorer på två liter och 4 cylindrar med 91 mm borravstånd.
Alla är gjutna i aluminium med ingjutna järnfoder. Fodren är låsta i blocket genom påsprutat aluminium likt 5 cyl RNC Focus RS och 6 cyl T6 blocken. De starkare versionerna har ramlagerskålarna låsta på samma sätt.

I övrigt är de hårdvarumässigt uppdelade 4 varianter, bensin och diesel som vardera finns i LP och HP utförande.
LP är T3, T4 och D2, D3. HP är T5 , T6 och D4, D5.
Dieselblocken är högre (precis som 5 cyl) och är värmebehandlade för högre hållfasthet och har järnfoder med större styrka.

HP både bensin och diesel: Ramlagerdiameter 60 mm, vevlager diameter 50 mm, vevlagerbredd 24 mm. Kolvtapp bensin: 21 mm diam 54 mm lång. Kolvtapp diesel 29 mm diameter, 65 mm lång. Max förbränningstryck T6 115 bar (som 5 cyl R), T5 110 bar, D4 och D5 190 bar.

LP både bensin och diesel: Ramlagerdiameter 53 mm, vevlager diameter 50 mm, vevlagerbredd 22 mm. Kolvtapp bensin: 21 mm diam 50 mm lång. Kolvtapp diesel 26 mm diameter, 59 mm lång. Max förbränningstryck T4 95 bar, T3 90 bar, D2 och D3 140 bar.

Alla motorer har balansaxlar utom LP diesel.

Info är som sagt från 2014 och vissa av dagens motorer är inte med. T2 man (2,0) borde vara snarlik T3.
T2 och T3 aut (1,5) är udda med sin korta slaglängd, finns det nån volvomek som kan svara på om den har balansaxlar?
av andersuw
#1045931
Micke N skrev:Hittade info från presentation om VEA som hölls 2014 och gav data om de motorer som såldes då. Tyvärr gick det varken att länka eller kopiera så en sammanfattning följer.
Är det kanske den här artikeln du försökte länka till (författad av Niels Möller, Michael Fleiss, Staffan Rengmyr och Joop Somhorst, Volvo Cars Corporation, och presenterad vid Internationaler Motorenkongress 2014):

http://forums.swedespeed.com/showthread ... chitecture

När det gäller avgasreningen kan även den här skriften vara av intresse:

http://www.mk-metallfolien.de/fileadmin ... ecture.pdf
av andersuw
#1046185
Micke N skrev:Tackar andersuw , borde gå in på swedespeed lite oftare.
Du har ingen mer info om 1,5:an?
Nej, vet egentligen inte mer om den motorn än det du redan berättat, d.v.s. att borrningen är densamma med slaglängden väsentligt kortare. Har lite svårt att förstå varför de introducerat den här kortslagiga varianten, som ser ut att ha ungefär samma prestanda i de flesta avseenden som 2-litersversionen. :???:
av andersuw
#1046201
EjS skrev:Är inte det 3 cylinder på 1,5???
Nej, den är fyrcylindrig med kortare slaglängd. Se t.ex. här (T2, automat):

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1046202
Nej, de har "lurat" oss lite :)

Kommande 3-cyl blir förmodligen också på 1.5l

Går det att demontera turbon utan att monter[…]

Får gratulera!! Vad hade du för milta[…]

Gissar att det är en slags "karantä[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]