- tis 12 apr 2011, 20:52
#519160
Då det inte finns någon guide med bilder så tänkte jag ge mitt bidrag här, kanske något för FAQ?
Denna gäller för AW71 med den nya, runda spaken som kom -93 tror jag. Haynes-manualen beskriver bristfälligt hur man gör för att byta så det krävdes lite fundering men det är relativt enkelt, egentligen bara något för flinka fingrar och en torx-mejsel. Notera att jag har tagit bort hela mittkonsolen, det är overkill.
Sökord: automatlåda växelspak 945 944 trasig glödlampa automaten
1) Börja med att dra åt handbromsen och ställa spaken i Drive (D). Lossa de två torx-skruvarna under handbromsspaken.
2) Ta bort askkoppen så att säkringarna syns. Framför växelväljaren går det ett metallbleck där det sitter en svart klämma som håller plasten som täcker kardantunneln. När klämman är borta så kan du dra upp plasten.
3) Vinkla plasten åt höger, lossa den gråa kontakten med röda, vita och svarta kablar. Kläm sidorna och dra isär. Enbart den vänstra behöver lossas, men du kan ta bort mer om du vill.

4) Nu bör du se ljudisoleringen som ligger som en ram runt växelväljaren. Dra försiktigt upp den på väster sida om spaken.

5) Nu ser du en vit plastkonstruktion som sitter så att säga under växellägesindikatorn. Under den går det in två kablar, en vit/gul och en svart. Dessa går till lampsockeln. Jag lyckades bäst genom att använda mina två pekfingrar och kände mig fram under den vita plasten. Där kablarna går upp sticker det ner en liten fyrkantig plastbit. Peta den rakt ner, den sitter inte så hårt men det är svårt att få kraft i det läget.

6) Pilla ut sockeln, byt lampa (W1.2, platt glassockel, liten diodliknande lampa). Den kan bara sitta på ett sätt.
För säkerhets skull, vrid på instrumentbelysningen och kolla att den lyser. Jag fick problem med att lampan inte lös när den satt på plats, så jag fick pilla lite på trådarna för bättre kontakt.
7) Nu ska den lilla plastsockeln tillbaka på samma ställe, och detta är höjden av flinka fingar. Känn undertill så du vet vilket hål du letar efter. Se även till att inte vrida sockeln då den ska sitta på ett speciellt sätt. När du tryckt upp den känner du ett klick och den sitter fast. Det spelar ingen roll hur spaken står, lampan sätts med toppen rakt upp i sockeln.
8) Slutlig kontroll, allt lyser som sig bör.

Denna gäller för AW71 med den nya, runda spaken som kom -93 tror jag. Haynes-manualen beskriver bristfälligt hur man gör för att byta så det krävdes lite fundering men det är relativt enkelt, egentligen bara något för flinka fingrar och en torx-mejsel. Notera att jag har tagit bort hela mittkonsolen, det är overkill.
Sökord: automatlåda växelspak 945 944 trasig glödlampa automaten
1) Börja med att dra åt handbromsen och ställa spaken i Drive (D). Lossa de två torx-skruvarna under handbromsspaken.
2) Ta bort askkoppen så att säkringarna syns. Framför växelväljaren går det ett metallbleck där det sitter en svart klämma som håller plasten som täcker kardantunneln. När klämman är borta så kan du dra upp plasten.
3) Vinkla plasten åt höger, lossa den gråa kontakten med röda, vita och svarta kablar. Kläm sidorna och dra isär. Enbart den vänstra behöver lossas, men du kan ta bort mer om du vill.

4) Nu bör du se ljudisoleringen som ligger som en ram runt växelväljaren. Dra försiktigt upp den på väster sida om spaken.

5) Nu ser du en vit plastkonstruktion som sitter så att säga under växellägesindikatorn. Under den går det in två kablar, en vit/gul och en svart. Dessa går till lampsockeln. Jag lyckades bäst genom att använda mina två pekfingrar och kände mig fram under den vita plasten. Där kablarna går upp sticker det ner en liten fyrkantig plastbit. Peta den rakt ner, den sitter inte så hårt men det är svårt att få kraft i det läget.

6) Pilla ut sockeln, byt lampa (W1.2, platt glassockel, liten diodliknande lampa). Den kan bara sitta på ett sätt.
För säkerhets skull, vrid på instrumentbelysningen och kolla att den lyser. Jag fick problem med att lampan inte lös när den satt på plats, så jag fick pilla lite på trådarna för bättre kontakt.
7) Nu ska den lilla plastsockeln tillbaka på samma ställe, och detta är höjden av flinka fingar. Känn undertill så du vet vilket hål du letar efter. Se även till att inte vrida sockeln då den ska sitta på ett speciellt sätt. När du tryckt upp den känner du ett klick och den sitter fast. Det spelar ingen roll hur spaken står, lampan sätts med toppen rakt upp i sockeln.
8) Slutlig kontroll, allt lyser som sig bör.
