Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Gjorde en prelösning på en v70n där jag fäste en migtråd i låset och drog upp den lite diskret vid sidan av klädseln att använda vid panikläge, funkade förträffligt.
Kan någon lägga upp en bild eller beskrivning vart hålet/anvisningen är placerad, har kollat på min my10 och my12 och kan inte se ngt.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
perssa skrev:Är inget hål från början , men man ser att det är ett något där så man får peta hål.
Ja det går att komma åt från insidan :)
Du menar med andra ord att det är ingen hål, men det finns ett tunnare lager plast eller "markering" att här man kan ta hål?
Vad gjorde ni hålet med? borrmaskin, eller räcker det med kniv?
Sedan drar man bara in en skruvmejsel och trycker?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Kolla på mi V70 My12 n nu och japp, där sitter ett hål med lite tunnare plast som man lätt petar bort när det väl är
problem, dvs inget borrande eller dyl. utan bara peta bort med kniv antar jag.
Har dock inte stängt in mig själv i bagaget för att se hur lätt det går att komma åt när luckan är stängd, det
spar vi till den dagen det händer, om det händer =)
Bra info att spara på.
av Periodare
Droopy skrev:Upptäkte idag att mikrobrytaren var ok då jag ohmade den med kablarna bortlödda, det var den gröna kabeln söm nääästan var av, därav det konstiga värdet då jag ohmade mikrobrytaren igår. bytte ut kabeln och nu fungerar det igen.

Kan vara värt att kolla kabalrna innan man beställer ett nytt handtag, de är nertryckta i små jack i plasten., det var där min kabel gått av.
Samma för mig. Upptäckte för ett par dagar sedan att luckan inte gick att öppna. Började kolla idag och kom också fram till att den gröna kabeln i handtaget var av. Syntes inget, men när man började mäta så klarnade det. Bara att skarva i en ny kabel så hade man sparat pengarna för vad ett nytt handtag kostat.
av Axie
Ni som lyckats lösa detta med att byta den gröna kabeln, har ni varken kunnat öppna luckan från handtaget, panelen inne i bilen eller från nyckeln?

Hade för en vecka sedan samma problem men det löste sig tillfälligt genom att ställa bilen i varmgarage, fick tillbaka felet idag...
Användarvisningsbild
av StefanN
Misstänker att jag behöver byta mitt handtag snart. Ibland går det inte öppna i bak och lägger man i backen låter nån liten elmotor eller så och indikering på öppen baklucka tänds.
Antar att det är bara ta första bästa handtag på skroten? Den finns väl bara en sort med microbrytare, inget mekaniskt längre?
av andersuw
oldtimersmc skrev:Gjorde en prelösning på en v70n där jag fäste en migtråd i låset och drog upp den lite diskret vid sidan av klädseln att använda vid panikläge, funkade förträffligt.
Det är en klok idé. Inte sällan låset strular på de bilarna, exempelvis på grund av kabelfel i gångjärnsöverföringen till luckan. Antar att du fäste tråden i någon av de byglar som man ser tll vänster på låset på bilderna nedan.

Luckan olåst
Bild

Luckan låst
Bild

På V70N kan man även sätta såväl inre handtag som låscylinder på luckan. Innerhandtaget kan även försättas i blockerat låsläge med hjälp av en spärr i luckans underkant.

Inre handtag i funktion
Bild

Inre handtag ur funktion
Bild

Har själv som ännu oavslutat projekt att få dit innerhandtaget och låscylindern på min V70 -02. Har sedan länge alla delarna men har ännu inte fått vagnen ur och avslutat monteringen. Skall försöka göra ett ryck med detta fram på vårkanten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]