Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av helgonet
Hej . Var och besiktade och fick nedslag på att abslampan lyser men bromsarna funkar bra. Var tror ni att jag kan söka felet och vad kostar det att repa ??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vad besiktigade du?? Fabrikat? Modell? Modellår?? mm.
Användarvisningsbild
av niklas gson
HEJ e väll en givare som sagt upp sej..oftast e det så eler så e det stålringen som sitter på navet brukar rosta upp. ibland går det rengöra den skrapa den ren från skit o rost i skårorna..finns att köpa nya med dom e inte dyra kolla det före du byter något .du kan mäta upp givarna e dom samma i om då e dom ok. händer tydligen att abs motorn pajjar men e inte ofta..hade samma fel på min 91 945...gjorde ren ..du föresten sitter en säkring under instrument brädan på vänster sida om ratten under skyddet mot pedalstället kolla den först... 8)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funkar hastighetsmätaren?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Då kan man utesluta givaren till bakhjulen...

Har du en mätare som kan mäta recistans (Ohm)? Isåfall sitter det en kontakt på var sida av innerskärmen med en kabel som går ut ur skärmen till framhjulen.
Koppla loss kontakten och mät mot givaren i hjulhusen. Värdet skall ligga mellan 900 & 2200 Ohm.
av helgonet
Menar du att Abs lampan lyser hela tiden om den inte får impuls från givarna vid hjulen ? Slocknar den då den räknat nån impuls från alla hjulen ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Då du starar motorn så känner abs-sytemet av recistansen i givarna. Är denna fel i någon givare, så tänds lampan! Sedan när hjlulen börjar rulla, kommer funktionstestet. Om något hjul inte ger någon puls, så tänds lampan.

Eftersom din lampa är tänd hela tiden, så ligger felet antingen i någon av givarna fram, eller i styrenheten (ABS), eller som någon annan skrev: en säkring!
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]