Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mitsu00
Ena listen runt bakre rutan släppte vid ett par tillfällen på min kärra. Strök på lite super glue så sitter den som betong numera :D :D :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Vilka delar är det som bara sitter med tejp, trode alla delarna på xc70 hade clips också.
Användarvisningsbild
av EjS
Ja - det undrar jag också Martin.

Dörrpanelen på XC70 sittar troligen bara med tejp, side scuffs på min XC60 sitter med clips!
av mitsu00
MartinS skrev:Vilka delar är det som bara sitter med tejp, trode alla delarna på xc70 hade clips också.
Fönsterlisterna sitter med clips och den bakre på förarsidan släppte hejvilt ändå. Super glue på clipsen gjorde jobbet dock tillslut :D :D
av perhall
Det är inte så många delar på XC70 (eller Alltrack/Allroad etc.) som tål så mycket mer. Det är klart att skrap på en skärmkant är bättre med plasten men jag tror att den som köper en XC70 etc. för att den är mer stryktålig blir besviken....
Användarvisningsbild
av Statsminister
Jag trodde dock att plasten runt hjulhuset va till för att bredda skärmkanterna och skydda mot smuts och dret pga större hjul? Att dom får bilen att hålla bättre kan väl ingen tro? Visst, skyddar säkert mot rost då plasten borde skydda lacken från stenskott osv
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, skärmbreddarna gör hjulhusen större.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Statsminister skrev:Jag trodde dock att plasten runt hjulhuset va till för att bredda skärmkanterna och skydda mot smuts och dret pga större hjul? Att dom får bilen att hålla bättre kan väl ingen tro? Visst, skyddar säkert mot rost då plasten borde skydda lacken från stenskott osv
Tvärs om enligt mig. Skärmkanter och dörrar håller längst om de är torra och rena och man kan hålla dem under uppsikt.

Plastpaneler brukar behöva hål i plåten för clips, de skaver när de rör sig. Om bakom dem brukar det samlas fukt, salt, sand och andra otrevligheter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Grenar som skrapar längs sidan på plasten ger revor som man knappt kan och i alla fall inte behöver göra något åt, för rostens skull. Revor direkt i plåten leder ofta till rost.

Det som skiljer är den högre markfrigången, vilket ju gör en XC70 lite tåligare, för den slår inte i lika många saker, samt möjligen de extra stagen i bottenplattan, som gör att den inte flexar lika mycket om man ger sig ut där det går på tre hjul. Annars är det bara plåten under motor och växellåda som är tåligare än på en V70, men den plåten är ju inte standard. Jag har låtit sätta dit en på egen hand.
av kultis
Hej. Kan tyvärr meddela att det inte krävs mycket tid innan detta sker. Upplevde att det sa "klick" idag när jag stängde passagerardörren. Upptäckte att listen på dörren lossnat i framkant och tog i framskärmen. Konstigt tänkte jag, har någon backat på mig eller vad har hänt. Efter att ha kikat även på förardörren konstaterade jag dock att limmet var på väg att släppa även där.
Och bilen, ja det är en 2016 års modell, uttagen november med 1700 mil på mätaren.
Tror den tvättats i automat modell "skonsam" två gånger, och inlämnad på handtvätt en gång.
Illa illa, får höra vad Volvo säger imorgon när jag svänger in på väg till jobbet.
Ni som råkat ut för liknande, vilket bemötande har ni fått från verkstäderna?

webasto.jpg Verkar gå inaktivera ventilen […]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]