Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Maskinskada gäller oavsett, ( har själv erfarenhet av det ) det enda kravet de har är som ni själva säger, det ska vara "fackmannamässigt" utfört.
Och mjukvaruupdateringar är obefintliga efter ett par år, och återkallellser får du iaf hem brev om.

Så vill du serva själv ska du såklart göra det, jag tror inte man missar något för de gör iaf inget för att överträffa kundens förväntningar på en verkstad.
av s6025t
De återkallningar man får brev om från Volvo gäller bara sånt som gäller trafiksäkerhet o avgasrening remspännare t.ex skickar de inte ut brev om utan teknikern får en notis om att den ska bytas när han slår in bilens reg.nr i samband med bokning av service
av Droopy
Så kan det vara dok så fick jag på en S80 för många år sedan ett brev om byte av kylfläkt, käns ju inte sådär trafikfarligt, men det kanske faller under den kategorin iaf. Men som du säger så görs vissa saker på servisarna, nu tror jag inet hans MY11 berörs så mycket mer, de saker som varit borde vara åtgärdade vid det här laget, men man vet såklart aldrig.
av ridax
iigloo skrev:Tror du inte att försäkringsbolagen kollar servicehistoriken vid större haverier?
Folksam efterfrågade inte servicehistoriken (som iofs var utan anmärkning) vid en större (ca 50,000:-) maskinskada, om de inte har direkt tillgång till historiken från Volvos databas eller något...

Enligt tillverkarens anvisningar och fackmannamässigt är det krav Folksam har på services. Så då kan man ju fråga sig om tillverkarens anvisningar säger att det skall vara gjort på en auktoriserad serviceverkstad? I min manual står det att de rekommenderar en auktoriserad Volvo-verkstad, men tveksamt om det kan anses som en anvisning?
Användarvisningsbild
av iigloo
ridax skrev:
iigloo skrev:Tror du inte att försäkringsbolagen kollar servicehistoriken vid större haverier?
Folksam efterfrågade inte servicehistoriken (som iofs var utan anmärkning) vid en större (ca 50,000:-) maskinskada, om de inte har direkt tillgång till historiken från Volvos databas eller något...

Enligt tillverkarens anvisningar och fackmannamässigt är det krav Folksam har på services. Så då kan man ju fråga sig om tillverkarens anvisningar säger att det skall vara gjort på en auktoriserad serviceverkstad? I min manual står det att de rekommenderar en auktoriserad Volvo-verkstad, men tveksamt om det kan anses som en anvisning?
Då Trådskaparen skiner med sin okunskap, så är jag rätt tveksam om hans kladdande skulle klassas som "fackmannamässigt".
av V60Sunne
Den sista kommentaren är anledningen varför folk kan undvika söka kunskap på forum och därmed klara enkla ingrepp själv. Hur du igloo kan bedömma mina kunskaper i garaget genom två enkla frågor förstår jag inte? Det skulle ju kunna vara så att det är så att jag inte ägt en nyare volvo förrut och sökte kunskap specifikt för denna modell. Jag har arbetat som montör på volvo lastvagnar i Umeå och Göteborg och på personbilar på Torslanda. Jag har tillsammans med en kompis byggt en skiboat. Har ägt ett 20tal olika bilar och motorcyklar. Jag har under en sommar följt med ett dragracingteam. Jag tror att jag har tillräcklig kunskap för att byta olja på en bil.
//Erik Wall, Sunne
Användarvisningsbild
av TommyP86
det är väl ganska obekymmersamt egentligen.
Jag tycker du köper vida med tillhörande dice på ebay (köp ett kit för ca 1500kr).
Och köp delarna via bildelaronline24, oljan via mapodo, b+f, eller oljemagasinet. Använd mahle, mann, INA, etc, du vet säkert själv vilka märkesleverantörer som finns. LF har maskinskada upp till 12000 mil, vilket borde bli ett år eller max två för dej antar jag.
av ridax
TommyP86 skrev:LF har maskinskada upp till 12000 mil, vilket borde bli ett år eller max två för dej antar jag.
Fast Folksam har maskinskada upp till 15000 mil, så kan finnas anledning att se över försäkringen när man närmar sig 12,000 mil...
Användarvisningsbild
av TommyP86
ridax skrev:
TommyP86 skrev:LF har maskinskada upp till 12000 mil, vilket borde bli ett år eller max två för dej antar jag.
Fast Folksam har maskinskada upp till 15000 mil, så kan finnas anledning att se över försäkringen när man närmar sig 12,000 mil...
Så är det förstås, fast folksam kostar i mitt fall (vilket är väldigt irrelevant här) dubbelt så mycket. Värt att nämna att det skiljer inom LF-bolagen ifall nån får för sej att det är 12000 som gäller i hela sverige. Finns de som har mer, om det kan ha varit 15000 kanske.
Användarvisningsbild
av iigloo
V60Sunne skrev:Den sista kommentaren är anledningen varför folk kan undvika söka kunskap på forum och därmed klara enkla ingrepp själv. Hur du igloo kan bedömma mina kunskaper i garaget genom två enkla frågor förstår jag inte? Det skulle ju kunna vara så att det är så att jag inte ägt en nyare volvo förrut och sökte kunskap specifikt för denna modell. Jag har arbetat som montör på volvo lastvagnar i Umeå och Göteborg och på personbilar på Torslanda. Jag har tillsammans med en kompis byggt en skiboat. Har ägt ett 20tal olika bilar och motorcyklar. Jag har under en sommar följt med ett dragracingteam. Jag tror att jag har tillräcklig kunskap för att byta olja på en bil.
//Erik Wall, Sunne
Och ändå ställer du sådana "basic-frågor" trots att du är "pro"?

Kan man bilar så är det rätt uppenbart att man inte "bara byter olja" på en bil som är byggt efter 2010 och i den prisklassen, men byt olja och nollställ servicepåminnelsen. Det blir perfekt. Det är ju ingen rymdraket utan en plåtlåda på fyra o-ringar.

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]