Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOKAAR
Hej!

För att hålla detta kortfattat så har min Volvo s40 med 2.0T motorn blivit otroligt seg. Förut stack den iväg som ett skott när jag tryckte på gasen ordentligt men nu när jag försöker gasa på lite så är det inte i närheten utav det drag som jag hade för endast en vecka sedan.

Är nyfyllda 18 år och har inte så värst bred kunskap om motorer men är otroligt intresserad och har viljan att lära mig, är det någon här som haft samma problem eller kan tänkas veta vad som är knasigt?
Jag tycker det känns som det är något fel på turbon, känns som den knappt laddar alls!
Kan det vara tjuvluft någonstans? Magnetventligen(?) eller vad tror ni?

Skriv ner era idéer, alla tips är guld värda.
Kan även tillägga att IDAG när jag varit ute och kört med bilen så har det luktat bränt varje gång när jag stannat och stängt av bilen, detta är alltså inget som hände i samband med att den blivit slö men kan väl ha någon koppling?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror absolut sprinten till wastegaten rostat bort så att armen från tryckklockan hänger löst. Skruva bort värmeplåten över turbon och kolla.
av rudarmy
sOKAAR skrev:
Kan även tillägga att IDAG när jag varit ute och kört med bilen så har det luktat bränt varje gång när jag stannat och stängt av bilen, detta är alltså inget som hände i samband med att den blivit slö men kan väl ha någon koppling?

Tack på förhand!
Försök å öppna huven å titta vart lukten kommer ifrån.
Tryckklockan trasig?
Kopplingen kanske är på väg å ge sig?
Turbon slut?
Användarvisningsbild
av andersbe
sOKAAR skrev:Hej!

För att hålla detta kortfattat så har min Volvo s40 med 2.0T motorn blivit otroligt seg. Förut stack den iväg som ett skott när jag tryckte på gasen ordentligt men nu när jag försöker gasa på lite så är det inte i närheten utav det drag som jag hade för endast en vecka sedan.

Är nyfyllda 18 år och har inte så värst bred kunskap om motorer men är otroligt intresserad och har viljan att lära mig, är det någon här som haft samma problem eller kan tänkas veta vad som är knasigt?
Jag tycker det känns som det är något fel på turbon, känns som den knappt laddar alls!
Kan det vara tjuvluft någonstans? Magnetventligen(?) eller vad tror ni?

Tack på förhand!
Ett tips är ju att du skaffar en felkodsläsare en ELM327 med denna kan du få fram många felsymtom och där med
slippa en massa gissningar och köp av reservdelar.
Det finns tips om detta, från mig, kolla runt lite i detta forum.!

Ta bort luft filtret och hör om det blir förändringar ljud när du gasar om inte turbo fel! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
Jag köpte en Volvo v40 T4 2003 igår med exakt samma problem.

Jag har tidigare ägt en T4 med problem med magnetventilen, men då var symptomen att den går på grundladdtryck.

Nu laddar den absolut ingenting alls. Sugmotor.

Jag ska kolla min wastegatearm, men om det inte är det problemet . Vad kan det vara då?
Användarvisningsbild
av sweddan
enklast skrev:Jag köpte en Volvo v40 T4 2003 igår med exakt samma problem.

Jag har tidigare ägt en T4 med problem med magnetventilen, men då var symptomen att den går på grundladdtryck.

Jag ska kolla min wastegatearm, men om det inte är det problemet . Vad kan det vara då?

Läckage på trycksidan. Dvs tryckrör, slangar, intercooler. Trasig/dåligt dump. Trasig tryckklocka. Kan ju även vara turbon som är soppslut, men oftast inte.
Användarvisningsbild
av enklast
sweddan skrev:
enklast skrev:Jag köpte en Volvo v40 T4 2003 igår med exakt samma problem.

Läckage på trycksidan. Dvs tryckrör, slangar, intercooler. Trasig/dåligt dump. Trasig tryckklocka. Kan ju även vara turbon som är soppslut, men oftast inte.

Tack för den informationen för då vet jag bad jag ska leta efter nästa gång.

Den här gången var det wastegate-armen som lossat. Nu laddar den 0,9. Så nu ska jag bara byta kamrem, vattenpump och sen bär det av till autotech.

:) tack för alla tips.
Bilagor
20160212_195625.jpg
Wastegatearm frikopplad
20160212_195625.jpg (1.23 MiB) Visad 909 gånger

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]