Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Jag funderar på att köpa en XC90 eller XC70 men har förstått att det är problem med vissa årsmodeller av deras automatlådor?
Finns det några speciella årgångar man bör undvika?

Ha en bra helg,
/knauande
alla 3 automatlådorna (4, 5 & 6-stegs) bör undvikas om det inte är krav på att det måste vara automat.
Manuella lådorna är oproblematiska.

XC90 har en svag framvagn på tidiga årsmodeller, annars är det det bara att köpa.
Till min stor glädje måste jag berätta att sedan jag började åka XC90 så har mitt
konto på styrleder, klapperstag, spindelleder o dylikt minskat med 50% i jämförelse mot V70in. :P
Jag brukar snacka med min Mek o säga "sätt dit samma prylar som i ambulanserna"
för där förekommer det kanske/tydligen kraftigare komponenter? Vet inte om det stämmer
men det får det gärna göra för mig. Besiktade återigen UA den 1/2. 5384 mil med samma delar.
Hände aldrig på V70in där var det byte vä. ena året o hö. nästa år...... :) År ut o år in....
wissel skrev:Jag brukar snacka med min Mek o säga "sätt dit samma prylar som i ambulanserna"
för där förekommer det kanske/tydligen kraftigare komponenter? Vet inte om det stämmer
men det får det gärna göra för mig. Besiktade återigen UA den 1/2. 5384 mil med samma delar.
Hände aldrig på V70in där var det byte vä. ena året o hö. nästa år...... :) År ut o år in....
Har dessbättre inte haft några större problem med framvagnen på min V70 -02 (peppar, peppar). När jag köpte den 2007, vid ca 16000 mil, var det lite glapp i styrlederna så jag lät byta alla fyra (inre och yttre på båda sidorna). Delarna kom från Autoexperten och har hållit åtta år och ca 10000 mil. Nu har jag dock glapp i vänster yttre så den måste bytas. Annars har det inte varit något som behövt göras åt framvagnen förutom stötdämparbyte (inkl infästningar) efter ca 24000 mil. Fast det tycker jag inte är mycket att bråka om med tanke på miltalet.
milktrucker skrev:alla 3 automatlådorna (4, 5 & 6-stegs) bör undvikas om det inte är krav på att det måste vara automat.
Säkert finns det en och annan låda som rasat men något stort och generellt problem är inte detta såvitt jag vet. Har kört både fyrstegad och femstegad automat (855 respektive V70N) till rätt höga miltal (runt 25000) och inte haft några problem med någondera. På de sexväxlade var det uppenbarligen problem med ventilpaketet på tidiga exemplar. Men såvitt jag vet fixade man detta på senare modeller.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Egentligen har det väl bara varit den 4 stegade lådan (4t65ev) tillsamans med T6 motorn som varit problematisk, för övrigt så är lådorna lika bra som i övriga modeller.

Visst finns exemplar som är dåliga, men generellt håller de mycket bra. Som med alla delar gäller det att provköra innan.
Hej,
jag kör en tidig (otrimmad) diesel med automat som har gått 25 kmil. Aldrig haft problem med lådan, men visst kändes den lite rappare efter ett oljebyte som jag gjorde för några tusen mil sedan.
Ang årsmodeller så råder jag dig att kolla årsskatten ifall du hade tänkt dig en diesel. Stora skillnader beroende på om bilen har partikelfilter eller inte, dvs vilken årsmodeller det är. (Om det är bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra).

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]