Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erixs
Verkar som om skrämbreddare samt aluminiumlister har en tendens att lossna på XC70. Volvo verkar medvetna om problemet men vill inte ge någon info verkar det som. Expressen har mer detaljer.

http://www.expressen.se/motor/felet-gor ... a-lossnar/

Själv har jag hunnit få höger skärmbreddare fram bytt på garantin då den börjat lossna. Någon annan drabbad?
av Droopy
Har faktisk aldrig hört talas om det tidigare, men det verkar ju vara vanligt förekommande enligt Volvo tom. Har aldrig läst om det här på jagrullar ens.........
Användarvisningsbild
av Krollspell
Minns de livsfarliga skenande Audibilarna... Eller "alla" 850 bilar som brann... Man ska nog kanske inte dra för stora växlar på detta. Folk springer allt för ofta ut till media... tyvärr.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nja, det är nog rätt litet. Farsan hade en my12 där "breddaren" lossande hb. (Förra vintern). Men det är å andra sidan ends gången jag sett det, och den kanske varit eftermonterad (rep) dåligt, vad vet jag
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tappade delar beror väl inte på bilen utan på ägaren. Vräker man på avfettning så den kommer in bakom lister o paneler så löser det upp limmet o panelerna lossnar.

Kör man med värmare när det är snö så smälter den på rutor o tak och vattnet rinner ner längs sidorna på bilen, in bakom lister. Fryser det sedan spränger isen bort listerna.

Även automattvätt går hårt åt listerna, Xc70 panelerna har ju rätt stora glipor. där kan stråna från borstarna i automattvätten hugga tag och med tiden dra loss listerna.

Sopar man av snön innan man drar på värmaren och är man försiktig med avfettning, och bara handtvättar så lossnar de inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Brinnande stol i 850 har jag varit med om. Eller ja, det blev aldrig någon brand, jag stängde av sätesvärmen i tid. Men hett blev det. Inne i stolen hade det börjat bli svart, så det var inte långt ifrån.
Den gången berodde det på att värmeelementet i stolen hade en slinga som satt så att det var mycket lätt att klamra i den, när man fäste klädseln på stolen. Då gnagde det på värmeslingan och så blev den allt varmare.
Senare utgåva av elementet hade en annan dragning av slingorna. Jag vet detta för jag bytte själv element, så det var lätt att se.
av Schmoyoho
volvob20: För en bil vars koncept är att vara en lite stryktåligare storebror till V70 känns det ju lite klent att plastdetaljer ska lossna. Jag har bara hört om att avfettningen ska kunna få de att lossna över tid, inte allt från att använda värmare till automattvättar. Men omfattningen i artikeln känns starkt överdriven. Har aldrig sett en XC70 som saknar dessa detaljer och knappt hört talas om det här på forumet, något som tillsammans borde utgöra ett någorlunda underlag.
Användarvisningsbild
av EjS
Det sittar fint på min XC70 än från 2011. Altid automattvätt med borstar. Men håller med om att det är lite sådär att limma fast och att man iövrigt sätter på plastelement men samtidigt också spoilers och designelement i underredet som INTE tåler stryk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:volvob20: För en bil vars koncept är att vara en lite stryktåligare storebror till V70 känns det ju lite klent att plastdetaljer ska lossna. Jag har bara hört om att avfettningen ska kunna få de att lossna över tid, inte allt från att använda värmare till automattvättar. Men omfattningen i artikeln känns starkt överdriven. Har aldrig sett en XC70 som saknar dessa detaljer och knappt hört talas om det här på forumet, något som tillsammans borde utgöra ett någorlunda underlag.
Det händer ju inte direkt utan över tid som du säger, avfettningen får tejpen att hålla lite sämre, lite vatten kommer in och fryser ut listen någom mm, en roterande borste får tag i springan...

Visst ser den ohyggligt mycket stryktåligare ut. Det är den ju också om man håller på och kör in saker som bara knögglar tilll plasten så den kan fjädra ut igen.

För oss som inte håller på och kör in i saker är det ju tyvärr tvärs om då plasten varken gillar avfettning på vintern eller stark sol på sommaren som bleker plasten 100 ggr snabbare än billacken.

Så jag aktar mig både för avfettning på vintern och att parkera för mycket i solen på sommaren.

Sen har ju utseende inget med funktion att göra. Du kan ju montera side-scuff plates på trösklarna för att de ska se rejält mycket tåligare mot stenikörning, men i verkligheten är de ju extemt ömtåliga stylingprylar som gör trösklarna känsligare.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]