Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kneecap
Alternativt att den rostar om den inte är välsmord. Det hände med min innan jag började ta hand om den. Instruktionsboken har ju rätt om man inte bor där det saltas på vägarna. Funkar säkert hyfsat om man enbart har kroken på när man har släp, jag använder min fem-sex gånger i veckan så det är ett jäkla slit att ta av och på den, så den får sitta på och därför fettar yjag in låsklacken m.m.
Min kula måste däremot vara helt torr då jag har friktionsbroms i kulnhandsken på husvagnen.

Edit: Fettar man in som man ska fetta in saker för rostskyddande effekt så binder det inte grus direkt. Tunt lager på ytorna som behövs. Man ska ju inte kladda på tjockt med fett.
av Baselord
Hm dragkroken fungerar precis som den skulle visade det sig när jag trixade lite hemma. Tillbaka till bilprovningen och påvisa detta.

2an släckt utan kostnad.
av Kneecap
Baselord skrev:Hm dragkroken fungerar precis som den skulle visade det sig när jag trixade lite hemma. Tillbaka till bilprovningen och påvisa detta.

2an släckt utan kostnad.
Skönt!
Ska man ändå ha den där jämt är det bättre. Min åker på och av efter behov, så jag är mer betjänt av att inte slå knäna i den när jag ändå inte behöver den.
av Kneecap
volvoc70cab skrev:Varför köpa en avdragbar dragkrok om ni låter den sitta på alltid ? Det finns även fasta dragkrokar !
Man kanske har köpt en begagnad bil? Int fan betalar jag massa deg för att få en fast dragkrok då.
Användarvisningsbild
av palmqvist
joskarl skrev:Instruktionsboken:
"VIKTIGT! Smörj bara in kulan för dragkroken, resten av dragkroken ska vara ren och torr."
Man skall aldrig smörja in kulan på draget om man använder sig av friktionskopplingar...

Har bytt ett antal lås o krokar genom åren låsen pajar emellanåt o det är rätt förståeligt med tanke på så sjukt utsatt de sitter om de är på...

Hela kroken har jag själv bytt på grund av kulans ovalitet kulan e 50 mm från början o får max slitas till 48 mm tror det stämmer orkar inte leta de exakta värdena...

Att den rostat fast har aldrig hänt... Jo på min v70r awd från 99 men då var det fram med svetsen o ge den en mutter :)
Minimum 49 mm för en 50 mm kula.

Problemet uppstår förstås om man har olika släp, både med och utan friktionskopplingar. Även om man inte smörjer kulan när man drar släpet utan friktionskoppling så brukar släpet i sig självt vara smort, så det kladdar ner kulan. Det blir till att rengöra innan friktionskopplingsutrustade släpet åker på igen.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]