NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle inte vara särskilt orolig för att bilen varit en hyrbil. Jag hyr själv ganska mycket bil och det finns ett par anledningar till varför jag tror du kan vara lugn.

De flesta bilar hyrs av gamla gubbar som ska på möte någonstans eller från en flygplats osv. Dessa är knappast ute efter att busköra. Ungdomar hyr överhuvudtaget inte särskilt mycket bil (enligt hyrbilsfirmorna jag pratat med)

Förarna (eller deras företag) betalar bränslet och då kör man ju oftast inte så hårt själv. Det är annat med demobilar som så att säga är "gratis nöje"

Självriskerna är otroligt höga vid vagnskada. Sist jag kollade var det 12.500 kr som gällde om man var vållande. Man kör rätt så lugnt med de pengarna hängandes över huvudet...

Många mil på kort tid, man hyr oftast inte bil för att köra småsträckor utan oftast ska du ut på någon form av resa.

Med allt detta i bakhuvudet skulle i alla fall inte jag vara så orolig för hyrbilar. Däremot så är de ju som nämnt nästan alltid maskintvättade samt inte så väldigt välutrustade. Men det är verkligen inte privatbilar heller i alla lägen.
av Wolwo
Är också i valet och kvalet när det gäller köp av V50 Flexifuel -06 som gått som leasingbil (säljes av volvohandlare). Nybilsgarantin går ut om 6 månader.

Försäljaren sa att leasingbilar ofta är välservade, kan det stämma? Läste i någon annan tråd här att t.ex välkända småfel kanske inte är fixade i en leasingbil eftersom företaget som äger bilen kommer att säljer innan nybilsgarantin är ute, och behöver således inte fixa sånt.

Kan man på något sätt få mer information om en f.d. leasingbil? Hur den varit uthyrd etc? Kan man "kräva" M-test av volvohandlaren? Jag får iofs 1 års beg.-garanti, men man vill ju inte köpa ett måndagsexemplar direkt.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Wolwo skrev:Är också i valet och kvalet när det gäller köp av V50 Flexifuel -06 som gått som leasingbil (säljes av volvohandlare). Nybilsgarantin går ut om 6 månader.

Försäljaren sa att leasingbilar ofta är välservade, kan det stämma? Läste i någon annan tråd här att t.ex välkända småfel kanske inte är fixade i en leasingbil eftersom företaget som äger bilen kommer att säljer innan nybilsgarantin är ute, och behöver således inte fixa sånt.

Kan man på något sätt få mer information om en f.d. leasingbil? Hur den varit uthyrd etc? Kan man "kräva" M-test av volvohandlaren? Jag får iofs 1 års beg.-garanti, men man vill ju inte köpa ett måndagsexemplar direkt.
Leasingbilar har oftast haft mer permanenta ägare, om dom inte gått som servicebil förståss. Nuvarande bilfirma brukar ha koll på vem som leasat bilen. Det har dom alltid haft när jag frågat.

Äger själv en fd. hyrbil som hade gått 4900 när jag köpte den. Det jag kan säga av egen erfarenhet är att.... Visst servas dom efter alla rekommendationer. Men det gör dom väl annars också... annars skulle jag inte köpa bilen. Men eftersom det inte är en permanent förare så är det ingen som hinner irritera sig på alla småsaker och lämna in för garanti eller liknande.

Så, var extra noga med att kolla eller lyssna efter saker som du troligen kommer irritera dig på, klonk-ljud, gnissel och rassel. Har själv en del småsaker som jag ska in o kolla nästa vecka. Min hade hela bakre kofångarn skrapad, så den fick jag omlackad innan jag köpte bilen.

Annars betyder inte hyrbil per automatik att den varit våldskörd. Så kolla det du vanligtvis skulle kolla när du köper en begagnad bil.
av addeer
Jag har haft leasingbil i snart 7 år nu och mina erfarenheter och mina kollegor som också kör leasingbilar är följande....Eftersom man själv har bilen i 3års tid och det för det mesta är nybilsgaranti i 2-3 år så behöver ju inte företaget betala för något under den tiden.
Så allt som ev dyker upp lämnar man in så att de får fixa till det.
Om nybilsgarantin gått ut så lämnar man i varje fall in den för allt som dyker upp....då betalar ju företaget ;)
Däremot så KANSKE leasingbilar är mera maskintvättade än "privatbilar" eftersom tvättar ingår i leasingkostnaden.
Men de flesta bilfirmor maskinpolerar ju i alla fall bilen innan de säljer den.
Det är klart att de finns de som kör leasingbil och inte bryr sig ett skit om bilen men de tror jag är väldigt få, och isåfall lär det ju synas på utsidan....bucklor mm.
Så mitt råd är att en leasingbil är MINST lika bra skött som en privatbil.
Håller med också om hyrbilar är nog inte någon större fara heller men demobilar har ju gått för fullt för det mesta.
Vill man veta något om en speciell leasingbil så kan man ju kontakta företaget och fråga vem som kört bilen och ringa upp och ställa frågorna direkt till den personen.
Jag har blivit kontaktad av en spekulant som skulle köpa en f.d leasingbil som jag haft.

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]