Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag är relativt ny här på forumet och har inte postat något ännu, har bara beundrat folks händighet och bilkännedom. :lol:

Jag har införskaffat en bil för övningskörning och för att ha något eget att mecka med. Farsans jobbarkompis hade en Volvo ståendes hemma som han ville bli av med rätt omgående då de skulle skaffa en ny bil. Fick bilen för ett otroligt generöst pris.

Bilen köptes i somras och den har körts hyfsat regelbundet sen dess men då vi inte hunnit bli klara med ombyggnaden i garaget har jag inte meckat något ännu, den är alltså i samma skick som när den köptes.

Såååå, nu när vi tagit oss igenom inledningen kan vi börja titta närmare på bilen.

Det är en Volvo v40 2.0T, årsmodellen är 1999 men tillverkningsår är 2000.

Väldigt fin och fortfarande inga problem,som sagt köptes den i somras och den går väldigt fint i motor och låda.
Bilderna är tagna i somras i solen och värmen som man nu längtar till... :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Är väldigt nöjd med den.

De två enda saker som jag stör mig på är att för det första har motorhuvs-låsvajern har gått av och förra ägaren valde då att dra ut den genom grillen istället. För det andra är höger framskärm hyfsat rostig (något som e vanligt på äldre V40 modeller) men det är det enda stället som rosten är så grov på.

Bild

Det som jag skulle vilja fixa är just framskärmen, motorhuvs-låsvajern samt eventuellt byta ut "trä-panelerna" i dörrarna och mittkonsolen.

Att-göra lista:
[] Byte av höger framskärm
[] Byte av motorhuvs-låsvajer
[] "lagning" av gummilister (samtliga passagerardörrar)
[] Motortvätt
[] Byte av ljudsystem*

* = Behövs egentligen inte, rena lyx-prylar.
Listan står inte i någon speciell ordning, utan jag tar det som det kommer.

Kom gärna med tips och frågor! (D)
Senast redigerad av 4 halvfinnen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den ser riktigt fräsch ut bara att byta skärmen HF så kommer den att se kanon ut sen :D

Jasså du vill inte ha kvar träimitationspanelerna jag tyckte att dom såg fina ut gillar stilen på dom. Vet inte vad det finns för andra paneler till V/S40 men så länge du inte väljer standard gråa så blir det nog bra :)

Sen får du göra en ordentlig motortvätt på den så att den blir ren och snygg där också blir en helt annan bil och mycket roligare att meka med om det är rent där :)

Ett tips: Ha silikon på alla plast detaljer i motorrumet och sen när dom blir skitiga så kan du ta vatten eller högtryckstvätten och blåsa av med. Sen när det har torkat så har en del av silikonet försvunnit och all plast ser då ut som nytt. Gjorde själv så och det blev en jäkla skillnad :D
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Den såg ju riktigt fin ut invändigt och utvändigt är det ju bara att byta skärmen. :D Har en framskärm att byta på min V70 också i framtiden. :wink:

Varför vill du slänga ut träinredningen? Det passar ju in jättebra där.

Har aldrig gillat S/V40 själv, men hoppas på att du kommer få mycket glädje av den! De är alldeles för små och trånga för min smak... Lite budgetbil i mina ögon. :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Såg ju inte allt för jävlig ut för att vara en 40-serie. Det finns mycket att förbättra på dom, speciellt mot rost... Dom där sakerna rostar ju mer än en gammal volvo före 88, innan dom började med galvanisering av plåten.
Så ja, du lär väl inte gå sysslolös iaf :P
Bonden1989 skrev:Lite budgetbil i mina ögon. :roll:
... Men det är ju faktiskt lite vad dom är också. Billigare alternativ till 70-serien, avhuggen cylinder, dåligt rostskydd, inredningen är klart inspirerad av 70-serien, men känns ändå plastigare och billigare :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Såg ju inte allt för jävlig ut för att vara en 40-serie. Det finns mycket att förbättra på dom, speciellt mot rost... Dom där sakerna rostar ju mer än en gammal volvo före 88, innan dom började med galvanisering av plåten.
Så ja, du lär väl inte gå sysslolös iaf :P
Bonden1989 skrev:Lite budgetbil i mina ögon. :roll:
... Men det är ju faktiskt lite vad dom är också. Billigare alternativ till 70-serien, avhuggen cylinder, dåligt rostskydd, inredningen är klart inspirerad av 70-serien, men känns ändå plastigare och billigare :roll:
Radion ser ut att komma direkt från en 70-serie.
av halvfinnen
DayDreamer skrev:Den ser riktigt fräsch ut bara att byta skärmen HF så kommer den att se kanon ut sen :D

Jasså du vill inte ha kvar träimitationspanelerna jag tyckte att dom såg fina ut gillar stilen på dom. Vet inte vad det finns för andra paneler till V/S40 men så länge du inte väljer standard gråa så blir det nog bra :)

Sen får du göra en ordentlig motortvätt på den så att den blir ren och snygg där också blir en helt annan bil och mycket roligare att meka med om det är rent där :)

Ett tips: Ha silikon på alla plast detaljer i motorrumet och sen när dom blir skitiga så kan du ta vatten eller högtryckstvätten och blåsa av med. Sen när det har torkat så har en del av silikonet försvunnit och all plast ser då ut som nytt. Gjorde själv så och det blev en jäkla skillnad :D
Jag funderar på träimitationerna faktiskt, min farfar körde en V70 under väldigt lång tid och hans träimitationer var mycket snyggare tycker jag, ska leta runt lite och se om jag kan hitta några liknande.

Ja, motortvätt står definitivt på att-göra listan...

Tack för tipset! Får se till att komma ihåg det sen när en motortvätt ska göras.
av halvfinnen
NightcoreFtw skrev:Den ser ju riktigt fin ut! Grattis till första bilen, ett bra val som du inte kommer bli besviken med!
Funkar all elektronik i den?
heh, typ... motorlampan tänds och släcks lite som den vill, utan att det är något vajsing med motorn alltså.
Men i övrigt funkar all elektronik. :)
av halvfinnen
Bonden1989 skrev:Den såg ju riktigt fin ut invändigt och utvändigt är det ju bara att byta skärmen. :D Har en framskärm att byta på min V70 också i framtiden. :wink:

Varför vill du slänga ut träinredningen? Det passar ju in jättebra där.

Har aldrig gillat S/V40 själv, men hoppas på att du kommer få mycket glädje av den! De är alldeles för små och trånga för min smak... Lite budgetbil i mina ögon. :roll:
Joo, men det är en budget modell. Trång vet jag inte riktigt, kanske för någon som har behov av plats men eftersom jag övningskör just nu och även sen när jag tagit körkort tror jag inte att det kommer kännas så trång faktiskt.

Slänga ut träimitationerna vill jag inte, men jag vill ha en annan variant. Något annat "mönster", som faktiskt liknar trä... :lol:

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]