Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
Hej!

Min bil spiller olja omkringsig, bytt oljelockspackning då det var blött runt den och det var bakelit.

Men blir blött under bilen och har rostskyddat hela underredet på bilen med ett tunt lager olja :) Torrt runt packboxarna på vev och kammar (oljan ligger på lådan så den kan det inte vara).

Är det så enkelt att oljelocket läkt och fyllt brunnarna? Och kanske spill av förra ägarna? Har inte tittat ner i brunnarna pga av alla tryckrör mm. Vill ha mer tid på mig för att motortvätta och ha tillgång till tryckluft.

Har kört drygt 1000mil sen midsommar och den verkar inte ha dragit olja.
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla slangen som går upp precis vid oljepåfyllningen......
läckage på den??
av Jonas_latt
Spola av hela motorn. Försök spola av under så mycket som går.
Kolla oljan när bilen e kall.

Kör ett tag och kolla om något har försvunnit eller om det e olja under igen.
Om det har börjat läcka igen. Så har jag gjort då att jag har spolat rent igen. Och sen kolla ofta under för att se varifrån det verkar komma.
Användarvisningsbild
av Mysko
Tack, får kolla bägges tips. Drar mig lite för motortvätten bara :) (man är ju lat) Men bilen kommer att se bättr ut när jag gjort det och jag få ju se hur brunnarna ser ut med :) Till och med bränslefiltret är ju vått av olja
av v70t4y2000
Har du kört 1000 mil sen midsommras så lär det ju vara gammal olja.
Var försiktig om du skall högtryckstvätta motorrummet så du inte spolar så mycket på ljudmattan på torpedväggen bara.
Användarvisningsbild
av wissel
v70t4y2000 skrev:Har du kört 1000 mil sen midsommras så lär det ju vara gammal olja.
Var försiktig om du skall högtryckstvätta motorrummet så du inte spolar så mycket på ljudmattan på torpedväggen bara.
:-O) Högtryckstvätt av motorrummet = Aldrig i livet,
Däremot en borste typ Disk(Stjäl av hushållet) avfettningsmedel, sedan försiktig varmspolning med vatten, torka torrt o fint. = Klart.
Täckning av Generator förstås.
:P
Användarvisningsbild
av Mysko
Ok, ska va försiktig :) Men hur är serviceintervallerna på en s80 t6? Jag väntar på lampan jag :) När byts kamremmen/vattenpumpen på dom? Remmen är nybytt pga en paranoid herre som fått ett ras (på en annan bil) så han bytte rem en gång per år, men pumpen byttes inte sist enligt verkstan som gjorde det. (liten by)

Men är väl ingen skillnad att motortvätta en t6 jämfört med en 850? Givetvis inget högtryck på elen, men hur vi än vrider och vänder på det kommer ju brunnarna att bli fulla med vatten som det krävs tryckluft för att få bort.

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]