Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
TommyP86 skrev:Missförstå mej (helst) inte.
Vad exakt menar du att jag missförstått?
TommyP86 skrev:Jag ser hellre en tråd om bensinmotorer, förbrukning, dragvikter, service, ägandekostnader, problem, whatnot, istället för ännu en tråd där folk inte klarar att se folk göra andra val än det som, exempelvis du, gjort.
Det är förstås helt OK med en sådan tråd. Men den som här är aktuell handlar ju redan i utgångsläget om jämförelser mellan bensinmotorer och dieslar. Och jag kan inte se några tecken här på att folk inte klarar att se folk göra andra val än dem de själva gjort. Snarare handlar det om att några av oss förklarat, i mer försiktiga ordalag än dem TS använde, hur vi själva tänker ifråga om motorvalet utan att förbjuda någon annan från att tänka och välja annorlunda.
TommyP86 skrev:Jag är tämligen övertygad om att det inte skulle bli ännu en jämförelsetråd.
Jag är kanske mindre optimistisk på den punkten. Men du är förstås fri att prova att starta en tråd av det slag du önskar dig så får vi se.
av valln
volvobrasse skrev:
x74 skrev: Ford motor (bensinarna my11-14) i en volvo, var för mig helt otänkbart
Fordmotorerna var väl till och med MY15?
Nej, december 2013 började ex. T5 vea tillverkas så jag skulle säga från my14b.
av andersuw
x74 skrev:Sitter man som jag gjorde i en vea diesel och testar och sedan direkt testar vea bensinaren, så känner man direkt att ett lugn infinner sig :)
Ja det lugn som infinner sig när man glider fram på lite förhöjd tomgång (1300 varv) i 90 km/h med D4:an (VEA med åttastegad automat) är verkligen befriande. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Fick en V60 T4 som lånebil när jag hade min tjänstepulka XC60 D4 awd aut -16 på verkstan idag. Vilken kanonmotor! Gick kanonfint, mjukt och rappt. Mer motor i den bilen behövs verkligen inte (och då gillar jag fart!). Jämfört med stenkrossmaskinen (D4) i XC60:n känns nya T4 20 år modernare. En annan planet! Jag blev riktigt imponerad!

Mvh
Arese

Ps. Har inga datapunkter på vad nya T4 förbrukar men man kan ju hoppas att den är snålare än min D4 som ligger mellan 8,5-10,7. Det är avsevärt mer än min BMW 535 bensinare....
Användarvisningsbild
av Rillee
Arese skrev:
Ps. Har inga datapunkter på vad nya T4 förbrukar men man kan ju hoppas att den är snålare än min D4 som ligger mellan 8,5-10,7. Det är avsevärt mer än min BMW 535 bensinare....
Att T4 skulle vara snålare än din d4 kan du nog glömma tyvärr
av Arese
Fan vet; min XC60 D4 drar ju mer än min BMW 535 bensinare med 306hk....
Användarvisningsbild
av Perra83
Arese skrev:Fick en V60 T4 som lånebil när jag hade min tjänstepulka XC60 D4 awd aut -16 på verkstan idag. Vilken kanonmotor! Gick kanonfint, mjukt och rappt. Mer motor i den bilen behövs verkligen inte (och då gillar jag fart!). Jämfört med stenkrossmaskinen (D4) i XC60:n känns nya T4 20 år modernare. En annan planet! Jag blev riktigt imponerad!
Blir lite tokigt att jämför mot en gammal 2.4l femma. Inte ens XC60 D5 AWD 220/440 är något att jämfört med VEA maskinerna.
av Arese
Nä, det är nog rätt, femman är verkligen antik. Men den säljs ju förvisso fortfarande...
Användarvisningsbild
av x74
Rillee skrev:
Arese skrev:
Att T4 skulle vara snålare än din d4 kan du nog glömma tyvärr
En v60 T4 man Fwd, skulle jag vilja påstå har liknande förbr som en V60 d4 aut AWD!
Användarvisningsbild
av Rillee
Nu prata han om en xc60 awd och skulle man montera en T4 med awd i en xc60 så tror jag att T4 skulle dra mer bränsle
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor