Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en 740 88B som inte vill starta. Den får vad jag tror alldeles för mycket bensin.
Sätter jag i nya stift så startar den och går på 3 i 1-2 minuter för att sedan komma igång och gå på alla 4.
Bränsleförbrukningen är extremt hög när den går. Senast kom jag 24 mil på 44 liter.

Sen efter den stått stilla över natten så vill den inte starta igen. Den börjar gå på 3 i några sekunder för att senare dö. Kollar jag stiften efter det
så är de helt genomblöta. Har läst av felkoderna och får fram följande: 2-3-1 2-2-1 1-1-3
Men det känns som det är irrelevant då lambdan inte reglerar något i själva starten.

Det jag har testat/bytt är:
Bränslerelä (lött om det)
Spridarrelä (lött om det med)
Tändstift/kablar/fördelare/rotor
Provat annan LMM, BTR och Temperaturgivare till sprutet
Tändmodul
Impulsgivaren ska vara ok enligt vad jag läst här på forumet då varvräknaren rör sig när den drar runt på starten.
Kamremmen står även den som den ska.

Jag börjar få slut på ideer nu så är det någon som har nån som helst tanke på vad det kan vara?
Tack på förhand!
Det kan mycket väl vara fel på sonden, men den hade ju startat i vilket fall som helst tycker jag då den inte jobbar när motorn är kall. För tillfället går den inte igång då den inte vill tända på alla cylindrar. Jag har ingen lust att köpa ännu en uppsättning stift för att kunna starta den ett par gånger.
Senast jag hade igång den var i onsdags och då hade jag de felkoderna jag skrev, nollade felkoderna när jag var och tankade. Körde 1,5km hem och felkoderna var tillbaka. Ska väl tilläggas att när motorn är varm så startar den men den går inte riktigt rent. Svårt att förklara riktigt men det låter som den inte tänder alla gånger samt att den sotar väldigt mycket.
Jag har en uppsättning Bosch och en uppsättning NGK, med bosch stiften gick bilen en vecka innan problemen kom tillbaka.
Kan det verkligen vara stiften? Den drog ju väldigt mycket bensin när den gick. Stiften blir även helt nersotade.

Uppdatering:
Satte i nya Volvostift nu, startade på tre men kom sedan igång och gick på alla. Men så har det vart varje gång den fått nya stift.
Får bara hoppas det fortsätter men jag har mina tvivel.
Det skulle faktiskt kunna vara ett fel i lambdasonden.

Du har rätt i att sonden inte används vid start, det tar någon minut innan den kommer igång. Men om det är någon form av kortslutning i sonden eller i ledningarna dit skulle nog bränslesystemet kunna tolka det som att sonden ger signal redan från start, och kanske då mata på med alldeles för mycket bränsle. Jag tror inte bränslesystemet är "smart" nog att alltid upptäcka sådana fel, även om det finns en speciell felkod för kortsluten lambdasond.

Det är bara att koppla ur sonden och prova att starta. Motorn ska starta och gå helt normalt med sonden urkopplad, och bilen ska vara helt körbar. (När man kört en stund tänds såklart motorlampan.) Antagligen bäst att ta ur säkring 1 en liten stund innan för att nollställa styrenheten.
NilsO skrev:Det skulle faktiskt kunna vara ett fel i lambdasonden.

Du har rätt i att sonden inte används vid start, det tar någon minut innan den kommer igång. Men om det är någon form av kortslutning i sonden eller i ledningarna dit skulle nog bränslesystemet kunna tolka det som att sonden ger signal redan från start, och kanske då mata på med alldeles för mycket bränsle. Jag tror inte bränslesystemet är "smart" nog att alltid upptäcka sådana fel, även om det finns en speciell felkod för kortsluten lambdasond.

Det är bara att koppla ur sonden och prova att starta. Motorn ska starta och gå helt normalt med sonden urkopplad, och bilen ska vara helt körbar. (När man kört en stund tänds såklart motorlampan.) Antagligen bäst att ta ur säkring 1 en liten stund innan för att nollställa styrenheten.
Det har jag inte tänkt på faktiskt. Nu när bilen höll på att kallna och jag startade den så var den lite orolig i gången, drog ur kablarna till lambasonden och den fick en mycket jämnare gång. Nu återstår bara att se om den startar imorgon när den är riktigt kall. Hoppas att det är den som har vart roten till allt ont. Förresten ska det vara nån motorlampa på de här gamla bilarna, har ingen som lyser när jag slår på tändningen iallafall.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]