Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nobbe1
wissel skrev:
Nobbe1 skrev:Då är vi två som undrar :) Jag har hittat en tråd som var väldigt utförlig om rengöring av Oljefällan men vet inte om detta är samma/lika :oops:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=71177

Sedan är det många trådar som händvisar till http://www.pettsson.com och hans "manual" men kommer inte åt denna sida... :shock:
Det ser ut som en 140 eller 170 hk motor dvs utan Turbo. Så beskrivningen verkar stämma, men TROR mig ha läst att någon
lyckats byta utan att riva så mycket! Tycker det är en utomordentligt bra guide.

Då är detta samma som att göra rent vevhusventilationen alltså även om det står Oljefälla? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=71177

Vet någon av några andra "manualer" för att göra rent så länka gärna så jag har så mycket på fötterna som möjligt :D
av Nobbe1
wissel skrev:
monza skrev:
wissel skrev: Varför laga nåt som är helt?? ;-)
Haha! Ja, kanske för att se om nån anslutning är torr och spricker när jag börjar serva, t.ex. just "den" anslutningen som aldrig hade gått sönder om jag gav fasen i att röra den. :lol:

Jag vet ju inte hur bra vevhusventen fungerar. Oljestickshålet håller ju vid tomgång fast ett papper men svärmor eller ens småfåglar sugs ju inte direkt in, så jag vet ju inte om den fungerar men klent eller fungerar som den ska.
Kolla på oljelocket istället, lägg handen över, känner du undertryck i handflatan = OK, om du mäter skall det var 0,3 har jag för mig.
Och för att mäta oljetrycket behöver jag alltså typ en sådan här?:
Oljetrycksmätare.JPG
Oljetrycksmätare
Oljetrycksmätare.JPG (72.02 KiB) Visad 676 gånger
Användarvisningsbild
av wissel
Nej den mäter OLJEtryck, du skall mäta lufttryck.
en liten "mössa" som man lägger över påfyllningshålet, slang till Manometer....
handflata funkar lika bra. ;-)
av andersuw
wissel skrev:
monza skrev:
wissel skrev: Varför laga nåt som är helt?? ;-)
Haha! Ja, kanske för att se om nån anslutning är torr och spricker när jag börjar serva, t.ex. just "den" anslutningen som aldrig hade gått sönder om jag gav fasen i att röra den. :lol:

Jag vet ju inte hur bra vevhusventen fungerar. Oljestickshålet håller ju vid tomgång fast ett papper men svärmor eller ens småfåglar sugs ju inte direkt in, så jag vet ju inte om den fungerar men klent eller fungerar som den ska.
Kolla på oljelocket istället, lägg handen över, känner du undertryck i handflatan = OK, om du mäter skall det var 0,3 har jag för mig.
Det lilla trick jag fått lära mig när det gäller att mäta undertryck/övertryck i vevhuset är att ta bort oljestickan och lägga en liten papperslapp över öppningen. Om lappen sugs fast lite lätt har man undertryck (vilket är rätt). Om den däremot puttas undan av utströmmande luft har man övertryck (vilket är fel).

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]