Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
24Kkr skiljer mellan T4 och T5 om man tar T4 med automat. Dock 6-steg på T4 medan det är 8-steg på T5.
När jag beställde min så fanns inte T4 men då var T5 lite lägre i pris i jämförelse med D4 som jag hade som alternativ.

Jag kör på 7,2-7,4 blandat mätt vid pump men jag är snäll på gasen numer, i början var det svårt att inte gasa då den hoppar iväg ganska bra om man vill...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
x74 skrev: Ford motor (bensinarna my11-14) i en volvo, var för mig helt otänkbart
Fordmotorerna var väl till och med MY15?
Användarvisningsbild
av x74
volvobrasse skrev:
x74 skrev: Ford motor (bensinarna my11-14) i en volvo, var för mig helt otänkbart
Fordmotorerna var väl till och med MY15?
Ja till viss del va. T3 T4 var de gamla ford snurrorna och vea T5 kom till my15. Rätta mig om jag har fel
av andersuw
x74 skrev:Om jag jämför gamla och nya bilen my14 och my16, det är natt och dag så stor är skillnaden, en helt annan känsla körbarhet, känslan är som att sätta sig i en tidsepok om 15 års utveckling till T4ans fördel, och då skiljer det 2år på bilarna. En gång diesel aldrig mer!
Med tanke på att den femcylindriga D5:an i din MY 14 är runt femton år äldre än den fyrcylindriga VEA T4:an vad grundkonstruktionen beträffar är det ju inte så konstigt att det märks skillnad. Den mer intressanta jämförelsen är väl mellan D4 VEA och T4 VEA så att vi kan isolera effekten av just bränsletypen från effekten av olika motorgenerationer.

Jag har inte kört någon bil med VEA bensinmotor men tycker så här långt att drivlinan i min V70 D4 -15 (min allra första dieselbil efter åtta bensinare; VEA-motor med åttastegad automat) funkar alldeles utmärkt. Kan inte säga att jag så här långt saknar de T5:or som sitter/suttit i min V70 -02 och 855 -94 särskilt mycket. Och någon dieselhysteri känner jag inte till. Såvitt jag vet är det helt enkelt klokt att välja diesel framför bensin om man vill minimera CO2-utsläpp och minska bränslekostnaden. Dessutom finns det ju diesel som är helt eller delvis icke-fossil. Något motsvarande för bensinbilar har jag inte hört talas om så när som på att den lilla inblandningen etanol förstås kan vara icke-fossil.
av permikael
x74 skrev:
permikael skrev:Jag har en VEA D3:a
Har kört en del VEA bensinare, T6,T5,T4,T3 och även T8:an
Fantastiska motorer, men jag tycker inte att min D3:a vibrerar något mer än den T4:an jag körde i 40 mil.
Skall man jämföra måste det vare en diesel Vea mot en bensin Vea.
Våran gamla S60 D5:a är ju som en traktor om man jämför i fråga :)

Då dieseln fortfarande dricker mindre blev det valet för oss.
Det där var lite intressant provade även en vea d3 innan t4 och jag tyckte dieseln vibrera som min gamla tröska d5
Det låter mycket konstigt?
Står jag på tongång, är det minimala vibrationer i ratten, likt de man får på en bensin.
Tongång på vår D5:a känns i ratten :twisted:
Har även läst en helt del recensioner om just diesel vea när den har berömts för sin mjuka och fina gång.

Jag skulle dock kunna tänka mig en bensinare i en V40 som andrabil, men då ligger tråden lite fel :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vore skönt om tråden kunde vara mer "bensinVEA" än att militant dieseltroende måste in och påvisa förträffligheten i sitt motorval. Fritt att vädra sin åsikt förstås, gärna i en annan tråd?
av andersuw
TommyP86 skrev:Vore skönt om tråden kunde vara mer "bensinVEA" än att militant dieseltroende måste in och påvisa förträffligheten i sitt motorval. Fritt att vädra sin åsikt förstås, gärna i en annan tråd?
Varför i en annan tråd? I den här tråden vädras ju friskt åsikter om bensin-VEA-motorernas förträfflighet i jämförelse med just dieslar. Då bör ju rimligen de som dragits med i "dieselhysterin" och blivit "militant dieseltroende" ha möjlighet att ge svar på tal. Eller menar du att de som dragits med i "bensinhysterin" och blivit "militant bensintroende" av något särskilt skäl (vilket i så fall?) måste förskonas från alla försök till mothugg?
av III
Jag har en diesel vea, tycker den i mångt och mycket är förträfflig i gången, skulle absolut inte ha något emot en bensinare. Valde diesel för att vid det tillfället var det en sådan i rätt pris till salu. Kunde lika gärna blivit en bensin men då var det nästan omöjligt att uppbringa bensin vea. Ville absolut ha den nya motorfamiljen. Har man väl kört en sådan känns ju femmorna föråldrade. Nästa bil blir det som ger bäst upplevelse tillsammans med vettig totalekonomi. Bensin eller diesel, vem vet. Blir frågan om några år.
Användarvisningsbild
av x74
ok, ska väl inte spåra ur redan :( För min egen del så har jag som sagt provat de nya dieslarna d3 och d4, (har ägt D5 -my14)och inget snack om saken att det är en rejäl utveckling emot de gamla femmorna, men bensinarn går så mycket lenare ändå, går inte att komma ifrån att diesel trots bara fyra cyl blir lite skakiga de är ju rätt hög kompremerade, Sitter man som jag gjorde i en vea diesel och testar och sedan direkt testar vea bensinaren, så känner man direkt att ett lugn infinner sig :)
Mit val denna gång utan att tveka föll på vea bensinarn, en annan aspekt är ochså värmen oj hade nästan glömt bort hur effektiv en bensinare är där, varm väldigt snabbt och bra värme, nånting som dieseln inte kan levera utan hjälp, vet ju själv att värmarn på var ett måste under nollan, nu funderar jag inte ens på att sätta på den, eftersom bilen blir varm på nolltid 8)
Användarvisningsbild
av x74
Förresten verkar vara ingen köper nya T3an? ingen som har den ? Dock misstänker jag T4an kommer säljas mest av :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17
Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.

VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]