snoddasD5 skrev:
Du säger måste vara C-klassad Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 är ju C-klassad ACEA A1/B1, A5/B5 sen API CF
Nja, du missuppfattade mig men du har ändå rätt, fast på ett annat sätt ;)
Enligt ACEA klassas oljorna i olika kategorier, Volvo kräver tex A5/B5, men det finns även oljor som motsvarar A5/B5 fast den är samtidigt anpassad till dieselpartikelfilter genom en lägre halt av bla. svavel (SAPS), denna olja har ACEA:s klassning C2.
Mer läsning här:
http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/BRA.ACEA.pdf
Men du har rätt i att det finns en klassning enligt API också, ofta har oljorna två klassningar enligt API, SX / CX. Där S (spark) står för bensinmotorer och C (compression) står för dieselmotorer. Bokstaven efter S respektive C anger oljans klassning.
Det bör noteras att den olja från Castrol som Volvo rekommenderar endast är klassad enligt API SL, dvs den är endast klassad för bensinmotorer enligt API.
Jag utgår från att Volvo vet vad de gör, men det är ändå konstigt att de inte rekommenderar ACEA C2 till sina moderna D5:or. De flesta andra biltillverkare rekommenderar ACEA C2 eller C3 till dieselmotorer med partikelfilter, detta är kanske också anledningen till att Mobil själva avråder från att använda sin 0w-30 Fuel Economy i bilar med partikelfilter.
Å andra sidan har jag aldrig hört talas om att Volvo har några direkt problem med sina partikelfilter så, återigen, de vet nog vad de gör.
XC70 D4 AWD Classic Sport -16
Garagetråden