Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Jag har alltså xenon extraljus på bilen som ej är godkända och nu e det dags för besiktning.
Vad gör man? Räcker det att dra ut knappen så det inte går att tända dom eller måste jag montera ner allt?
Användarvisningsbild
av greeeken
malajo skrev:Jag har alltså xenon extraljus på bilen som ej är godkända och nu e det dags för besiktning.
Vad gör man? Räcker det att dra ut knappen så det inte går att tända dom eller måste jag montera ner allt?
dra ut knappen
Användarvisningsbild
av P210
Om du med extraljus menar helljus så har besiktningen inget att anmärka på, men om de används tillsammans med parkerings/halvljus så räcker det att rycka säkringen.
av malajo
Dom måste väl vara "godkända" även om dom används som helljus? Vi snackar alltså om fjärrljus eller vad det nu heter, som används ihop med ordinarie helljus. Om dom används ihop med halvljus/parkering, vet ej? Släcks halv/parkering när man slår på helljus?
Användarvisningsbild
av wissel
Oom dom går att slå på när halvljuset är på så tror jag det blir "gnäll" ?!
Användarvisningsbild
av MathiasS
Vad har halvljus med saken att göra?

Jag vet inga bilar med separat halc och helljus där halcljuset slocknar när man slår på helljuset => xljus går samtidigt som halvljus och helljus. Inget konstigt med det.

Trots tre stora ljus som tydligt är xenonkonverterade har jag aldrig fått någon fråga om dom och ingen har tittat på hur dom är inkopplade.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har 4 extraljus som dom inte kollar annat än att dom slocknar när jag bländar ner till halvljus.
kan vara av anledning att man kan "glömma" att trycka in knappen vid avbländning?
Besiktade den 1 februari 2016 senast. Dom kollade det som vanligt !!!!
Men det kanske är som med 4wd ibland MÅSTE den i valsarna för att nästa gång NEJ NEJ....?
I rest my case.
;-)
Ändrades inte reglerna för extraljus för inte så länge sedan? Att alla nya bilar från och med bestämmande datumet ej får ha icke E-märkta extraljus? Regeln gäller dock inte retroaktivt och därmed får bilar uttagna innan detta datum använda icke E-märkta extraljus?
Kan ha fel men är hyfsat säker på det...
Användarvisningsbild
av Mysko
MathiasS skrev:Vad har halvljus med saken att göra?

Jag vet inga bilar med separat halc och helljus där halcljuset slocknar när man slår på helljuset => xljus går samtidigt som halvljus och helljus. Inget konstigt med det.

Trots tre stora ljus som tydligt är xenonkonverterade har jag aldrig fått någon fråga om dom och ingen har tittat på hur dom är inkopplade.
En bil med som är konverterad från H4 till separata H1 så slocknar halvljuset :) Min förra 850 retade jag mig mycket på det, då jag xenonkonverterat helljuset. Och uppstartiden var 20 minuter (sekunder) när dom var kalla, men man lärde sig att hålla inne spaken ett tag bara.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]