Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
SRS service snarast började lysa på min V70 från 02 för ungefär en månad sedan.
Jag beställde en http://www.launch-europe.de/index.php/d ... d/?lang=en felkodsläsare från kina för 50 USD med tillhörande programvara för två märken.

Körde den och fick fram felkoden SRS-001D Passengers seat belt buckle. signal missing.
Provade att bara radera koden men det gick inte.
Kollade under stolen på passagerarsidan och allt såg bra ut. Lossade kontakten till bälteslåset och satte tillbaka den, allt såg fint ut.

Testade att koppla ur sladden till airbagen i passagerarstolen och fick en ny felkod om det. Kopplade in den igen och raderade felkoden så det verkar inte vara fel på SRS modulen eller min felkodsläsare.

Beställde ett begagnat bälteslås från skroten och koipplade in sladden från det, men koden gick ändå inte att släcka.

Hur går jag vidare med detta? Är det så att det är själva "stickkontakten" under stolen som är trasig? (den ser hel och fin ut) Eller sitter felet i den tygtejpade kabelstammen som går från kontakten och ner i golvet? (ser också hel och fin ut).

Finns det något sätt att ta reda på var felet sitter?

Kan man kontrollera på något sätt om sensorn i bälteslåset är hel?
sirerken skrev:Hej!
SRS service snarast började lysa på min V70 från 02 för ungefär en månad sedan.
Jag beställde en http://www.launch-europe.de/index.php/d ... d/?lang=en felkodsläsare från kina för 50 USD med tillhörande programvara för två märken.

Körde den och fick fram felkoden SRS-001D Passengers seat belt buckle. signal missing.
Provade att bara radera koden men det gick inte.
Kollade under stolen på passagerarsidan och allt såg bra ut. Lossade kontakten till bälteslåset och satte tillbaka den, allt såg fint ut.

Testade att koppla ur sladden till airbagen i passagerarstolen och fick en ny felkod om det. Kopplade in den igen och raderade felkoden så det verkar inte vara fel på SRS modulen eller min felkodsläsare.

Beställde ett begagnat bälteslås från skroten och koipplade in sladden från det, men koden gick ändå inte att släcka.

Hur går jag vidare med detta? Är det så att det är själva "stickkontakten" under stolen som är trasig? (den ser hel och fin ut) Eller sitter felet i den tygtejpade kabelstammen som går från kontakten och ner i golvet? (ser också hel och fin ut).

Finns det något sätt att ta reda på var felet sitter?

Kan man kontrollera på något sätt om sensorn i bälteslåset är hel?
Det är ju ingen som säger att ditt beggade bälteslås är helt. Det är ju trots allt från skroten.
MEN nu är det så att det kan ha blivit korrupt programvara i SRS modulen. då kan du sitta o radera hur länge du vill o inget händer. Ny programvara behöver laddas in.
http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/s60-6662997
Kolla där .
greeeken skrev:
Det är ju ingen som säger att ditt beggade bälteslås är helt. Det är ju trots allt från skroten.
MEN nu är det så att det kan ha blivit korrupt programvara i SRS modulen. då kan du sitta o radera hur länge du vill o inget händer. Ny programvara behöver laddas in.
http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/s60-6662997
Kolla där .
SRS modulen borde vara hel eftersom jag kan skapa andra SRS fel och sedan laga dessa och radera felkoderna från dem.

Finns det något sätt att testa om bälteslåset är helt? Kan man mäta det på något sätt?
sirerken skrev:Körde den och fick fram felkoden SRS-001D Passengers seat belt buckle. signal missing.
Enligt VIDA betyder inte koden vad du tror att den betyder. Enligt VIDA betyder SRS-001D att det är för låg resistans i krockkudden på förarsidan, närmare bestämt för låg resistans i steg 2 i kuddens utlösningssekvens. Som tänkbara felorsaker anges:

*Short-circuit in the SRS ignition cable or in the connectors between the airbag and the SRS control module.
*Short-circuit to the airbag (the resistance in the igniter is too low).
*Short-circuit in the contact reel.

En första tänkbar åtgärd om du vill försöka fixa detta själv är att kolla upp kablar och kontaktstycken inne i ratten (kablarna mellan själva airbagen och kontaktrullen) samt vid SRS-modulen (där VIDA varnar för att vidröra stiften på modulen eftersom statisk elektricitet kan skada den). När du ändå är inne i ratten och rotar kan du också försöka mäta om det är kortslutning i rattrullen. Enligt VIDA skall man mäta resistansen mellan stift 3 och 4 i kontaktrulleanslutningen. Den bör vara oändligt hög och bör förbli det när man vrider ratten mellan dess ändlägen. Om allt verkar friskt så långt kan du kanske försöka få låna en annan kudde, byta till den på prov och se om det hjälper.

Det mektips jag länkar till nedan, och som egentligen avser rattbyte, kan kanske vara till hjälp i arbetet med detta. Du måste dock vara inloggad på svxc.se för att läsa det men det tar ju inte lång tid att "regga" sig där om du inte redan är det:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13263

Det är i det här fallet det violetta kontaktstycket till airbagen med tillhörande kabel som är av intresse. Det gröna kontaktstycket med tillhörande kabel avser steg 1 i kuddens utlösningssekvens.

OBS säkerhetsföreskrifterna vid allt arbete med krockkuddar:

*Koppla ur batteriet innan arbetet påbörjas.
*Gör inga försök att mäta resistansen i kudden med ohmmeter. Det kan utlösa kudden.
*Vid inkoppling av batteriet efter avslutat arbete, sätt i startnyckeln och vrid den till tändningsläge innan batteriet kopplas in. Se sedan till att ingen befinner sig i bilen när inkopplingen sker. Poängen med detta förfarande är att om kudden av ett eller annat skäl smäller vid inkoppling skall detta ske omedelbart och utan att någon person kommer till skada.

Du kan förstås också vända dig till din Volvo ÅF för hjälp med felsökningen. Volvo har ett särskilt verktyg (951 1506) som de kopplar in på airbagkablaget när de felsöker detta.

P.S. Man kan naturligtvis inte vara hundraprocentigt säker på att din läsare ger dig rätt kod heller. Men kod och uttydning stämmer i vart fall inte överens med vad VIDA anger för en V70 -02. Kanske bör du kolla upp koden med annan läsare innan du gör något annat även om jag skulle tippa på att din läsare ger dig rätt kod men fel uttydning snarare än tvärtom.

P.P.S. Jag råkar ha en ratt (fyrekrad läderratt, grafitgrå) med krockkudde till en V70 -02 som jag inte behöver. Har bytt till treekrad sportratt med läderklädd airbag från R-modellen. Du får gärna låna min överblivna kudde för att testa med om du vill. Du får också gärna köpa den för väsentligt mindre än vad Volvo tar för en kudde om det visar sig att den avhjälper problemet. Jag kan också hjälpa dig med att kolla upp att koden verkligen är SRS-001D. PMa mig om du är intresserad. Jag finns i Uppsala.
Problemet LÖST!!

Tyckte det verkade konstigt att felkoden inte stämde så jag googlade lite mer och hittade denna tråd:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71471

Där står det att SRS-00D1 säger att det finns en felkod om bälteslåset i CEM (CIM? )
Det står också att man måste radera säkerhetsbälteslås felkoden först i CEM. Så jag gick ut i kylan och kollade koderna där och mycket riktigt fanns det en kod om säkerhetsbälteslåset på passagerarsidan där. Raderade den och gick sedan in i SRS och Raderade srs-koden där.

Nu är alla felmeddelanden om airbag borta!

Konstigt med koden i VIDA, kanske är andra koder där??
sirerken skrev:Där står det att SRS-00D1 säger att det finns en felkod om bälteslåset i CEM (CIM? )

....

Det enda som är konstigt är att du angav en annan kod än den det verkligen handlade om i ditt första inlägg i tråden. Du skrev där SRS-001D men den du nu anger är istället SRS-00D1. Om man vill ha adekvat hjälp får man faktiskt vara lite noggrann med sådant. Inte kul att lägga ned möda på att försöka hjälpa till att lösa ett problem du inte har helt i onödan. :x
andersuw skrev:
sirerken skrev:Där står det att SRS-00D1 säger att det finns en felkod om bälteslåset i CEM (CIM? )

....

Det enda som är konstigt är att du angav en annan kod än den det verkligen handlade om i ditt första inlägg i tråden. Du skrev där SRS-001D men den du nu anger är istället SRS-00D1. Om man vill ha adekvat hjälp får man faktiskt vara lite noggrann med sådant. Inte kul att lägga ned möda på att försöka hjälpa till att lösa ett problem du inte har helt i onödan. :x
Nej, men se det som att du kommer hjälpa någon annan med den felkoden i framtiden ;)
svergie2 skrev:
andersuw skrev:

....

Nej, men se det som att du kommer hjälpa någon annan med den felkoden i framtiden ;)
Man kan ju alltid hoppas. :roll:

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]