Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså. Jag tror att det går troll i min ny-köpta Volvo.

Först fick jag meddelande om service av airbag fodras. Detta står fortfarande.

Sen tändes motorlampan. Då kopplade jag av strömmen på batteriet. Sen har den inte tänts sedan dess.

och nu när jag skulle spela en cd skiva i Volvo original-stereon så har den tappat hela menyn för cd spelaren i displayen.
Allt annat finns. Radio fm. Radio AM. kasettspelare, men cd menyn är borta. Trots att cd spelaren både matar in och matar ut cd spelaren.

Jag har aldrig någonsin varit med om detta med cd spelare tidigare.

Hur är det möjligt att den har tappat hela CD menyn???

och vad göra för att få tillbaka menyn???
Har du provat att koppla loss batteriet igen?
Annars så måste något ha hänt med CD-spelaren, som är en fristående enhet inuti stereon. Plockar man ur denna så är det nämligen precis som om CD:n inte finns. Den går inte längre att välja i menyn.
Är du inte främmande för att skruva isär stereon så kan du kolla så att flexkabeln från CD-modulen (ansluts mot förstärkarkortet) sitter fast i kontakterna som den ska. Uppenbarligen så får den ju ström iallafall.

Airbag-meddelandet får man om CAN-kommunikationen avbryts. Vanligtvis så innebär detta fel i instrumenthuset/DIM (dåliga lödningar, känt problem) eller att t.ex. stereon eller klimatpanelen har lossats med spänning på i bilen.
volvo244gle skrev:Har du provat att koppla loss batteriet igen?
Annars så måste något ha hänt med CD-spelaren, som är en fristående enhet inuti stereon. Plockar man ur denna så är det nämligen precis som om CD:n inte finns. Den går inte längre att välja i menyn.
Är du inte främmande för att skruva isär stereon så kan du kolla så att flexkabeln från CD-modulen (ansluts mot förstärkarkortet) sitter fast i kontakterna som den ska. Uppenbarligen så får den ju ström iallafall.

Airbag-meddelandet får man om CAN-kommunikationen avbryts. Vanligtvis så innebär detta fel i instrumenthuset/DIM (dåliga lödningar, känt problem) eller att t.ex. stereon eller klimatpanelen har lossats med spänning på i bilen.

Tack för svaret :)

Men vad är CAN-kommunikation för nåt?

Faktum är att hela konsolen som stereon och klimatanläggnings-panelen sitter löst. Så någon har nog gjort något där innan jag köpte bilen.

Har du nåt tips på hur jag kan få airbag varningen att slockna? är det en verkstad som gäller och nolla den med en sån där kodavläsare?

Så det kanske inte är fel på någon airbag alltså? Den kan alltså ha tänds för att någon har kopplat ur stereon med batteriet fortfarande inkopplat? Har jag förstått rätt?
av andersuw
MadMikeSweden skrev:Men vad är CAN-kommunikation för nåt?

Den elektriska apparturen i din bil styrs av ett datanät bestående av åtminstone något 10-tal små datorer (noder i nätverket). Den typ av nätverk som vanligen används i bilar kallas Controller Area Network, förkortat CAN. Se här för vidare info:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Att det finns datorer i bilar som styr olika delar av den elektriska apparturen var inget nytt för P2-generationen (den generation Volvobilar som din bil tillhör). Vad som däremot var nytt var att datorerna kunde prata med varandra och därmed samarbeta på ett mer effektivt sätt. De blev också fler än tidigare.

Ett embryo till CAN-nät fanns redan i de sista årsmodellerna av S/V 70 i slutet av 90-talet men P2-serien var den egentliga debuten för Volvos del. Från millenieskiftet och framåt byggs i praktiken de allra flesta bilar i världen på det här sättet.
MadMikeSweden skrev:Har du nåt tips på hur jag kan få airbag varningen att slockna? är det en verkstad som gäller och nolla den med en sån där kodavläsare?
Ja, om en airbagvarning tänts måste den felkod som utlöst varningen raderas med någon typ av felkodsläsare. Vissa felkoder kan försvinna av sig själv när de felsymptom som utlöst dem försvinner och andra utlöser ingen varningslampa eller felmeddelande. Men en felkod på SRS-systemet anses så allvarlig att den a) alltid ger varning och b) fordrar radering.

Många verkstäder har felkodsläsare av någotsånär rätt modell (och alla auktoriserade Volvoverkstäder förstås). Du kan också skaffa en själv för relativt små pengar (eller få hjälp av någon som redan har en). Vi pratar ca en tusenlapp eller två beroende på exakt vad du köper.
MadMikeSweden skrev:Så det kanske inte är fel på någon airbag alltså? Den kan alltså ha tänds för att någon har kopplat ur stereon med batteriet fortfarande inkopplat? Har jag förstått rätt?
Ja du har i huvudsak förstått rätt. Kopplar man ur en CAN-nod utan att först ha kopplat ur batteriet får man felkoder. Datanätet är hela tiden i någon mån aktivt även när bilen står parkerad och det uppfattar en urkoppling av en CAN-nod som en otillbörlig amputation av en viktig kroppsdel. För att operationen (ur- och ikoppling av en CAN-nod) skall kunna ske utan att patienten skriker ut sin smärta måste denne först sövas (batteriet kopplas ur). ;-)

Vilka och hur många felkoder det blir beror dock på vilken nod det handlar om. Jag är inte alls säker på att du får felkoder på SRS-systemet om du kopplar ur stereon (som i egenskap av CAN-nod kallas Audio Module, AUM) utan att bryta strömmen. Däremot tror jag du får det om du kopplar ur klimatpanelen (Climate Control Module, CCM) under stereon som i sin tur måste tas bort för att man skall komma åt att ta ur stereon.

Du hittar för övrigt en lista innehållande många av de förkortningar med dito förklaringar som är aktuella i P2-sammanhang här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=35797

Många av förkortningarna avser just noder i CAN-nätet.
av andersuw
sirerken skrev:tänkte bara tipsa om felkodsläsare till mobilen; http://www.launch-europe.de/index.php/d ... d/?lang=en

Finns för 40-50USD på bland annat aliexpress.com (var noga med att köpa en där mjukvara för två bilmärken följer med gratis, varje bilmärke koistar 39USD i appen annars.
Klarar den läsaren att läsa alla felkoder från exempelvis en V70 2001, inte bara vissa? Och levererar den koderna i Volvos eget format?
av andersuw
klacken skrev:Billigare och bättre. http://www.aliexpress.com/item/Cool-New ... 2234bc7d02
Om man nu skall köpa felkodsläsare, varför inte VIDA/DiCE som inte bara ger möjlighet att läsa alla felkoder i bilen i Volvos eget format utan också ger bland annat följande (plus en del därutöver också):

*utförlig information om vad koden beror på
*möjlighet att utföra ytterligare tester om det behövs för att precisera felorsaken
*information om vad som behöver åtgärdas för att bli av med felet
*instruktioner för hur reparationsarbetet skall utföras
*reservdelskatalog
av klacken
VIDA är nog bäst om man bara tänker Volvo men Delphi tar dom flesta bilmärken och kan göra en hel del så beror ju på vad man har för behov. Jag kan hjälpa alla mina polare och inte bara dom som kör Volvo som inte behöver så mycket hjälp :wink:

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]