Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
darkowin86 skrev:
Rillee skrev:
darkowin86 skrev:Fick min V70 T4 My 16 levererad och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick frön en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt och lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man ont utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Är det en automat? Kör du mycket stadskörning? Över litern låter ju rätt mycket för en ny bil.[/

Ja, det är automat och i princip ingen stadskörning. Har 10km in till jobbet enkel resa,(nån km
Motorväg, annars 50-70 sträcka) de milen jag kört är mestadels bostad-jobb.

Är det vanligt att förbrukningen går ner efter att bilen "körts in" lite?
Vet inte hur det är med VEA bensin, men vår 5-cyl D3 gick som en påse skridskor och drog sås som min gamla XC70 de första 200 milen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är väl också en viss skillnad på T4 i V60 och V70? Det är ju fler kilo att släpa på med en V70. Ser att några som skriver har V60 medan andra har V70...
av mikebike
AndreasThn skrev:
mikebike skrev:
darkowin86 skrev:Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Lite mer än min* automatväxlade fyrhjulsdrivna 3 liters sexcylindriga T6:a på 329 hästar med andra ord. :D

*0,99 enligt VOC.
Hur är det körmönster? Mkt korta körsträckor?
Så vi inte jämför äpplen och päron.
Väldigt olika. Ofta använder jag bara bilen en gång i veckan, till centrum och tillbaks = 2 x 1,5 km. Nu i helgen var jag på jakt, 60 km åt vardera hållet.
Dock varierar inte snittförbrukningen över tid speciellt mycket. Som mest 1,07 (mycket korta körningar), som minst 0,92 (ren landsvägskörning).
Så en liter milen blandad körning skulle jag säga. Enligt färddatorn alltså, i verkligheten drar den lite mer, särskilt på vintern när värmaren används.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
mikebike skrev: Väldigt olika. Ofta använder jag bara bilen en gång i veckan, till centrum och tillbaks = 2 x 1,5 km. Nu i helgen var jag på jakt, 60 km åt vardera hållet.
Dock varierar inte snittförbrukningen över tid speciellt mycket. Som mest 1,07 (mycket korta körningar), som minst 0,92 (ren landsvägskörning).
Så en liter milen blandad körning skulle jag säga. Enligt färddatorn alltså, i verkligheten drar den lite mer, särskilt på vintern när värmaren används.
Då tycker jag din kärra går snålt vid kortkörningar!
av mikebike
AndreasThn skrev:
mikebike skrev: Väldigt olika. Ofta använder jag bara bilen en gång i veckan, till centrum och tillbaks = 2 x 1,5 km. Nu i helgen var jag på jakt, 60 km åt vardera hållet.
Då tycker jag din kärra går snålt vid kortkörningar!
Nja, när vi åker till centrum och handlar drar den nästan 3 l/mil, men sträckan är så kort att det räcker med att köra någon mil landsväg för att snittet skall bli vettigt.
av Pson99
Även undertecknad väntar på en V60 T4 R-design som ska komma vecka 8/9! :D
Ska bli oerhört roligt.

Innan jag bestämde mig för en V60 hade jag siktet inställd på en V40 D4 R-Design. Provkörde först en T3 VEA i en V60 - "mer för att känna på motorn snarare än bilen" - och sedan en V40 D4 R-design direkt efter. Blev mer imponerad av T3:an än vad jag blev av D4:an vid det tilllfället, då jag tyckte den drog riktigt fint och kändes mycket pigg för att ha så pass få hästkrafter. Även om D4 har ett sanslöst vridmoment och gott om klös så etsade sig minnet från T3:an sig kvar och då började jag mer och mer snegla på en T4 istället för D4 vilket kändes mycket mer prisvärt som andra redan sagt. Sedan föll valet slutligen på V60 istället för V40 p.g.a. det lite extra utrymmet för framtiden.

Den V70 Classic T4 som jag provkörde innan jag bestämde mig, uppskattade jag drog ner mot 0,55 på ren landsväg (70-80-90), och motorvägskörning i 110 km/h runt 0,62. Provkörde ca 10-15 mil och blev mycket imponerad med tanke på vilken kraftfull motor det ändå är. Stadskörning med mycket rödljus o.s.v. någonstans kring 0,9. Den C30 D2 R-design som jag åker idag går förvisso snålare, men det är inte många centilitrar vi pratar om vad gäller ren landsväg/motorvägskörning och då kan det vara värt den lilla merkostnaden för den betydligt större körglädjen resonerade jag. :D

Hoppas förstås också på att T4:an i V60:n kan vara något snålare än motsvarande i en V70, det borde den vara, om än marginellt.

Ett litet tag kvar till leverans, men kommer hålla er uppdaterade vad gäller förbrukning och upplevelser när den väl anlänt!

Mvh. Pierre
av Joho79
Har en v60 t4. Supernöjd. Har kört ca 220mil och den snittar strax under 0.8. Känns som motorn har en hel del pulver, men har inte kunnat dra på så mycket pga väglaget. Dum tid att skaffa ny bil! Längtar till torra vägar och sommardäck!
Som sagt supernöjd.
Och förbaskat snygg är den också.
Användarvisningsbild
av x74
Körde idag en sträcka på 2x15 mil mestadels motorväg stundtals 120km/t lite kö stads körning ingen landsväg, vid pump 0,65, färddator 0,63, helt ok för en bensinare i de hastigheterna, skulle tippa att min gamla d5 hade legat runt 0,55 samma körning så endast 1dl mil, och 30lapp billigare motor, T4 är grymt prisvärt.
En T4 manuell AWD polestar hade vart mumma :twisted:
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av x74
Perra83 skrev:Vad är skillnaden i pris från T4 till T5?
är väl enheldel eftersom 8stegarn bla skickas med
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar