Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av engis
Har en Volvo 940 modellår 91 där hastighetsmätaren lagt av plötsligt
mätaren hoppade upp till runt 80 km/h direkt efter start och kan sitta kvar där i 10 minuter under färd för att sedan falla ner på noll.
Varken kilometerräknare eller trippmätaren räknar upp
Vad kan felet vara ?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745 (-88B) hände ungefär samma. Hoppade upp till 40 km vid start, för att senare "till synes" fungera normalt, men den visade aldrig mer än 90 oavsett hur fort jag körde. Plockade ut och isär mätarhuset för att löda om alla lödpunkter. Kom på att det skulle bli för mycket jobb på den tid jag hade på mig innan jag behövde bilen igen (väldigt många lödpunkter), så jag satte ihop den igen och monterade tillbaka mätarhuset. På morgonen funkade det.... Och har funkat sedan dess (mer än 2 år). Det var förmodligen dålig kontakt någonstans bland alla stift. Väg och trippmätaren slutade fungera för ett år sedan (förmodligen ett kugghjul), men hastighetsmätaren fungerar fortfarande... Om bilen går att köra med så fungerar givaren i bakaxeln. Bränsle och e.v tändbox använder också signal för hastighet, liksom ABS (om det finns). Skulle signal från givaren saknas så skulle det bli felkod på det. E.v skulle motorstörningslampan lysa också. Definitivt ABS lampan.

Mvh
Lennart
av engis
Finns ingen ABS på den och motorstörningslampan lyser inte heller samt att bilen går kanon att köra.
Kanske ska prova att lossa kontakten till instrumentpanelen är det en separat för hastighetsmätaren ?
Användarvisningsbild
av lennarte
engis skrev:Kanske ska prova att lossa kontakten till instrumentpanelen är det en separat för hastighetsmätaren ?
Kan inte säga direkt hur det ser ut, det sitter ett 4-poligt kontaktstycke på min, men det skiljer på senare modeller. Du kan kolla felkoderna på bränsleboxen. Visar den felkod 1-1-1 så är det ju inga fel, alltså får boxen signal om hastigheten, och då fungerar givaren. visar den 3-1-1, saknas signal.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Här står det mesta som är värt att veta om felkoder.

Mvh
Lennart
av NilsO
Det är vanligt att själva hastighetsmätaren krånglar på de tidiga årsmodellerna av 940, och den beter sig då ungefär som du beskriver. (Årsmodell 91 och 92 av 740 har samma mätare och samma problem.)

Man får plocka ut mätaren ur instrumentklustret och reparera eller byta ut den.

På baksidan av instrumentklustret, ungefär mitt bakom hastighetsmätaren, sitter ett fyrpoligt kontaktstycke. Två av ledningarna går direkt till givaren på bakaxeln. Jag minns inte kabelfärgerna på rak arm men motsvarande stift på kretskortet är märkta "S+" och "S-". Så man kan alltså mäta enkelt där.
av NilsO
Det är enklast att ta ut instrumenthuset, det finns beskrivningar på forumet av hur man gör. Kontaktstycket är lite lurigt att få loss, och då underlättar det om man kommer åt ordentligt. Jag vet faktiskt inte om det ens går att göra underifrån, har aldrig försökt det.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]