Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Det fick bli en sport. Upplevde den som fastare än min vanliga. Det var ju det jag ville uppnå. Trevligare skinnklädsel med sömmar och en bekväm Dynamic-stol. Dvs samma som jag har idag fast nu med EL. Är sista chansen att få en Volvo med riktig skuff nu.... Känns som Volvo skruvat lite på motorn jämfört med My-13. Undar dock om man står ut med start och stopp. Ingen som helst nytta av i Dalarna..
Användarvisningsbild
av EjS
Grattis! Du blir nöjd. Bra att du går på dina egna känslor och inte lyssnar på oss tärräng fantaster, haha.

Ska man riktigt ut ska man i vilket fall ha tag i lite tuffare bilar än Volvo XC:

Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har en XC 70 Sport. Upplevde Summum lite svampig och testade en summum med Four-C och en sport. Kände att jag kommer att köra i sportläget med Four-C hela tiden ändå och då kunde jag lika gärna välja Sport. Den är tydligen 15% styvare än summum och det är inte jätteskillnad i vare sig ljudnivå eller styvhet men tillräckligt för att upplevas som lite fastare och mindre svampig. Jag är jättenöjd och tycker den är störtskön att köra, sådär lite fastare så man slipper sitta och gunga och kränga men fortfarande med kanonkomfort och tyst i vägljudet. Lycka till!
av refbob
[quote="EjS"]Grattis! Du blir nöjd. Bra att du går på dina egna känslor och inte lyssnar på oss tärräng fantaster, haha.

Ska man riktigt ut ska man i vilket fall ha tag i lite tuffare bilar än Volvo XC:

Japp så är det. Ingen skogsbil Volvo inte. 99% av tiden är på helt vanliga dåliga vägar med så kallad asfalt på = bra komfort med Volvo. Men ibland vinter och husvagn på blöta gräsytor och grusvägar till och från skogen = super med XC70.
av prahna
Köpte en sport och efter tre månader så är jag supernöjd med allt utom en sak. Listen bak på bakluckan är visst lockande att sno då den är svart som på V70 sport:(
av Verdi
Vi har en rätt dålig väg några hundra meter från vårt hus. Mycket potthål och ojämnheter i asfalten. Där är faktiskt XC70 Sport med 16" vinterhjul klart stötigare än min BMW 3-serie med adaptivt chassi och 18" vinterhjul.

Ibland kan jag nästan ångra att jag tog en Sport faktiskt. Fast å andra sidan har jag inte kört Summum så mycket. Bara en kortare provkörning. Möjligt att jag hade lidit mer av svajigheten som nämns i Teknikens Världs test. "Lite stötigare, men betydligt mindre svajig, kan XC70 Sport vara alternativet för den som sneglat mot Audi A4 Allroad eller mer landsvägsaktiga VW Passat Alltrack."

Ser fram emot sommardäck nu. Tyckte XC70:n var betydligt tystare och bekvämare med dem.
Användarvisningsbild
av Robbi
Sedan är ju allt än vana. Jag har kört min Xc70 sport sedan oktober 2014 och den är ju min referensram på något sätt. Tänker fortfarande ofta på "vad skönt den går på vägen" och sällan på att det känns stötigt eller så.

Skickas från min iPad via Tapatalk
av refbob
Nu har jag kört med Sporten tusen mil. Summeringen av det är att den är en fastare och mindre gungig bil. Den är dock stötigare och lite bullrigare på ojämn väg jämfört med våran My-13. Jag är dock lite nyfiken på vad 18" däckens roll i det hela är. En polare bytte ut sina 18" och satte på 17 istället. Han tyckte det blev som en ny bil åt det possitiva hållet. Jag är nöjd med denna sista "riktiga" kombi. Känns som dem har skruvat åt skruvarna ett varv till jämfört med My-13. Motorn ligger nu på lägre varvtal och lite bättre HP stereo. Och lite mindre gnirkig i inredningen så här långt. Den adaptiva farthållaren funkar ju fint med automat. Och ja XC70 D4 är en bra husvagnsdragare!
Användarvisningsbild
av Robbi
Å andra sidan har jag märkt att fastheten är bra vid kurvor och högre fart. Jag har på 18 fälgarna och tycker det är tråkigt när vinterdäckens dubbfria 16" åker på. Markontakten förloras något och inte alls samma komfort på motorväg i 120.

Skickas från min iPad via Tapatalk
av Nicke83
prahna skrev:Köpte en sport och efter tre månader så är jag supernöjd med allt utom en sak. Listen bak på bakluckan är visst lockande att sno då den är svart som på V70 sport:(
Vilken list menar du? Den som sitter precis ovanför öppningen till bagageluckan?

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]