Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror faktiskt det ligger en del i det, att det är beroende på motor.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu på min D5 VEA med 8-steg lådan så växlar den väldigt snabbt när man duttar till på en paddel. Bra mycket snabbare än XC60 D5 220hk -16 med 6-steg auto. 6-steg slirar i växlarna som en tonåring som inte kan köra sin trimmade Yamaha DT.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Perra83 skrev:Nu på min D5 VEA med 8-steg lådan så växlar den väldigt snabbt när man duttar till på en paddel. Bra mycket snabbare än XC60 D5 220hk -16 med 6-steg auto. 6-steg slirar i växlarna som en tonåring som inte kan köra sin trimmade Yamaha DT.
Jo det förstår jag, en V60 Vea utan AWD jämfört med en XC60 AWD, 1600 kg vs 1900 kg och en annan utväxling.

Vea motorn är dessutom rappare än vad de 5 cyl är, så den jämförelsen haltar väl betänkligt, oavsett vx låda.
av Gabriel
Så som jag uppfattade Perra83 så menade han att 8-stegslådan reagerar snabbare än 6-stegslådan när man ger signal om växelbyte (via paddeln). Detta har inget att göra med bilens vikt, utväxling eller dieselmotorns rapphet.
Användarvisningsbild
av EjS
Om vi nu är igång med OT så är det inte 6-stegs lådan som är begränsningen om du ska busköra. Det är den gamla D5. När du varver den så har du turbofördröjning på stora turbon ut ur svängen när du gasar. In action känns det som en evighet innan "hypperne" vaknar. Växellådan med lock-up är ok så länge du går i manuell. Sportläget är hemsk - ska altid växla ner när du gasar efter sväng - och med turbofördröjning kan man sitta och fundera på vädret ett tag innan man kan race vidare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vilket nog till rätt hög grad speglar vad konstruktörerna tänkte på när de gjorde bilen. Racing var nog inte överst på prioritetslistan. Förmodligen inte ens på prispallen.
Jag köpte min XC70 för att jag ville ha en bra dragbil, som även kunde fungera som vanlig personbil. Den skulle inte kännas som en Volvo C303 i vardagslag. Den målsättningen har den uppfyllt.
Däremot hade jag inga ambitioner om att den skulle vara förstahandsval om det skulle fortåkas på Autobananen, och ännu mindre på Ring Knutstorp. På bana har jag inte ens varit. Åka vad den vill gå längs Autobahn går bra, men man känner sig ju inte som Emerson, han, ...paldi precis.
Användarvisningsbild
av EjS
Jovisst men D5 finns ju i annat än XC70 och tävlar mot Audi och BMW.

Blir roligt att testa nya dubbelturbo VEA i bensin och diesel för att se om de 2 aggregat jobbar bättre ihop.
Användarvisningsbild
av Krollspell
EjS skrev:Jovisst men D5 finns ju i annat än XC70 och tävlar mot Audi och BMW.

Blir roligt att testa nya dubbelturbo VEA i bensin och diesel för att se om de 2 aggregat jobbar bättre ihop.
Fast när det gäller mer "premium" och bensin är Vea motorerna verkligen urtrista... Saknar verkligen den "riktiga" T6 motorn som kom till my11 och en riktig V8 igen i programmet. Vea fyrorna låter och rister som en för hårt trimmad 90-talsbil, de är inte kul någon dag i veckan, tyvärr!
Användarvisningsbild
av EjS
Om de inte heller har bra gasrespons eller körbarhet kan de inte tävla med BMW och Audi.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]