...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Ojoj, Stockholmare som sköter sig :) Nej då ska inte kasta sten i glashus ;) Brukar väl vara så att första halkan drar ner tempot men sedan är det tillbaka snart igen? Men tycker med det har lugnat sig liiite på vägarna ändå såhär vid högtiderna, kanske beror på alla artiklar om olyckor i media?
Användarvisningsbild
av grillchips
Antagligen. Sedan verkar norrort lugnare än söderort rent trafikmässigt. 9 av 10 gånger jag hör trafikradion så gäller det något söder om stan. Mer trafikerat skulle jag tippa på, men ändå.
Det är skönt när man själv är ute och kör i det vita för första gången på länge och gärna vill ta det lite lugnt så man blir bekant med det igen. :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag blir glad av att nästan alla hundägare runtomkring där vi bor verkar ha fattat att det är bra att synas när dom är ute och går! De absolut flesta använder reflexväst och har också oftast reflexer på hunden.

Eftersom det är många vägar i närheten som saknar både vägren och trottoar så kan man bli sjukt överraskad om det går någon med mörka kläder vid sidan av vägen. Hundägarna (och en och annan joggare som också fattat) syns på långt håll!
av llesrof
joel80 skrev: De absolut flesta använder reflexväst och har också oftast reflexer på hunden.
Och de som inte har det ser man ju ändå inte :D
av llesrof
Jag blir glad när andra förare varnar för fara på vägen genom att slå på varningsblinkers tillfälligt. Som idag. Jag körde mot Habo på 195:an i mörkret när bilen en bra bit framför började varningsblinka. Strax efter jag såg en svag reflex av en varningstriangel. Strax bakom den stod det en skitig vit skåpbil med knappt synlig varningsblinkers. Batteriet började väl bli dåligt på den. Detta var på en hundrasträcka, 2+1-väg. På det enfiliga. Jag noterade faran och bromsade ned till nästan krypfart och gav tecken med min egen varningsblinkers. Jag noterade i backspegeln att även de bakom anammade varningsblinkandet. Jag har under senaste åren noterat att en del bilister börjat göra detta och det tycker jag är skitbra. Kan inte minnas att körskolan ens lärde ut det. Jag skulle vilja uppmana alla bilister till att ge några blink med varningsblinkers när de passerar en fara vid vägen eller i anslutning till denna för att uppmärksamma andra bilister på det. Om det är lagligt eller ej skiter jag i, för det fungerar riktigt bra.
Användarvisningsbild
av grillchips
+1 på det llesrof!
Har bara behövt göra så någon enstaka gång men när något "tokigt" uppenbarat sig i senaste laget har metoden använts.
Användarvisningsbild
av joel80
Använde det senast igår då jag hamnade längst bak i en kö på motorväg.. från 110 till typ 30km/h... så ser man bilar bakom som närmar sig fort. Då är det rätt bra att kunna varna.. för sin egen del också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Blir med glad när ens medtraffikanter gör så. :D Sådant lär tyvärr inte trafikskolan ut, fick själv lära mig det på autobahn för 10 år sedan. Men det har blivit relativt vanligt här med, kanske tack vara turistande svenskar?
av BennyL
...när jag ser en långtradare med korrekt belysning på i fram...
Inga dimljus, inte 40 ljuspunkter LED eller annat tjafs, eller att de verkligen använder halvljus i mörker på E4:an...

Har lagt typ 150 mil i veckan på våra vägar och sett en hel del långtradare med all sköns ljuskonfiguratrioner. I går kväll var det inte kul på RV50 från Mjölby till Kumla i kolmörkret med de som inte fattar vad som inte bländar...
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 36
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...