Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
permikael skrev:Jag har en VEA D3:a
Har kört en del VEA bensinare, T6,T5,T4,T3 och även T8:an
Fantastiska motorer, men jag tycker inte att min D3:a vibrerar något mer än den T4:an jag körde i 40 mil.
Skall man jämföra måste det vare en diesel Vea mot en bensin Vea.
Våran gamla S60 D5:a är ju som en traktor om man jämför i fråga :)

Då dieseln fortfarande dricker mindre blev det valet för oss.
Det där var lite intressant provade även en vea d3 innan t4 och jag tyckte dieseln vibrera som min gamla tröska d5
av darkowin86
darkowin86 skrev:
Rillee skrev:
darkowin86 skrev:Fick min V70 T4 My 16 levererad och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick frön en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt och lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man ont utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Är det en automat? Kör du mycket stadskörning? Över litern låter ju rätt mycket för en ny bil.[/

Ja, det är automat och i princip ingen stadskörning. Har 10km in till jobbet enkel resa,(nån km
Motorväg, annars 50-70 sträcka) de milen jag kört är mestadels bostad-jobb.

Är det vanligt att förbrukningen går ner efter att bilen "körts in" lite?
Kan tillägga att detta är enligt färddator (som jag ej nollställt efter leverans) men ska nollställa den, och även mäta via att tanka och se vad utfallet blir då. Men rent spontant tycker jag att även färddatorn bör visa mindre!
Användarvisningsbild
av Rillee
Tror tyvärr inte att förbrukningen kommer sjunka något nämnvärt med milen.
av darkowin86
Rillee skrev:Tror tyvärr inte att förbrukningen kommer sjunka något nämnvärt med milen.

Ok, låter inte sådär roligt om förbrukningen ska ligga runt 0,7-0,8 blandad körning.
Ska man prata med sin ÅF om att dom får ta en titt på bilen eller vad har man för möjlighet att påvisa att något verkar "fel"?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
darkowin86 skrev:
Rillee skrev:Tror tyvärr inte att förbrukningen kommer sjunka något nämnvärt med milen.

Ok, låter inte sådär roligt om förbrukningen ska ligga runt 0,7-0,8 blandad körning.
Ska man prata med sin ÅF om att dom får ta en titt på bilen eller vad har man för möjlighet att påvisa att något verkar "fel"?
Men med ett körmönster med mkt korta körsträckor tycker jag inte det låter anmärkningsvärt.
Kör själv uteslutande på biogas så svårt att jämföra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är så mycket som påverkar förbrukningen.

På min V40 T5 Polestar (med 19") så har förbrukningen (uppmätt) legat på allt mellan 0.57 och 0.95! Kör jag bara stadskörning, har värmaren igång på morgonen, gasar mycket - ja då går det upp mycket. Men vid ren motorvägskörning rasar förbrukningen enkelt ner mot 0.6!

Körsätt, väder, vind, däck, däcktryck, last, utrustning osv. Allt påverkar....
av mikebike
darkowin86 skrev:Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Lite mer än min* automatväxlade fyrhjulsdrivna 3 liters sexcylindriga T6:a på 329 hästar med andra ord. :D

*0,99 enligt VOC.
av darkowin86
mikebike skrev:
darkowin86 skrev:Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Lite mer än min* automatväxlade fyrhjulsdrivna 3 liters sexcylindriga T6:a på 329 hästar med andra ord. :D

*0,99 enligt VOC.
Mm, därav känns det lite orimligt att min visar så högt! Men ska göra en rättvis mätning genom att tanka upp bilen innan jag tar kontakt med min ÅF.
Kör absolut inte hårt/aggressivt, 16" hjul.
Måste undersöka detta lite mer grundligt och säkerställa att inget är fel på bilen.
Användarvisningsbild
av EjS
1 L milen låter inte orimligt för en bensin.

Liggar på 0,9 med min D5 Xc70 AWD aut. Det är enbart motorväg i 160 kmh och korta sträckor (över 8.000 mil).
Användarvisningsbild
av AndreasThn
mikebike skrev:

*0,99 enligt VOC.
Hur är det körmönster? Mkt korta körsträckor?
Så vi inte jämför äpplen och päron.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97