Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle nog byta lambdan... eller åtminstånne mäta upp den...
av J0hanna
Jocke S. skrev:Jag skulle nog byta lambdan... eller åtminstånne mäta upp den...
Allt som har med motorn att göra är uppmätt. Alla till databoxen var riktiga, de efter var felaktiga. Men det var inte den det var fel på, eftersom den är bytt.
Den som mätte upp den sa att det var lite speciellt med -95:orna, så uppmätningen kanske inte stämde hundra heller..
Men jag ska byta den i morgon.

Ingen som har någon erfarenhet från något liknande problem?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Felkoder på lambdareglering ÄR lite "luddiga", de pekar inte direkt på nån signal som fattas eller så. Det finns så mycket som kan påverka blandningen...

Men att sen börjar rycka och sen lägga av helt låter som glapp nånstans. Kolla pumprelät, (höger sida av mittkonsolen) och de svarta framför vänster fjäderbenstorn.

Får du tag i en bränsletrycksmätare kan det vara intressant att koppla på den och åka tills den börjar dumma sig.
av J0hanna
Sparkz skrev:Felkoder på lambdareglering ÄR lite "luddiga", de pekar inte direkt på nån signal som fattas eller så. Det finns så mycket som kan påverka blandningen...

Men att sen börjar rycka och sen lägga av helt låter som glapp nånstans. Kolla pumprelät, (höger sida av mittkonsolen) och de svarta framför vänster fjäderbenstorn.

Får du tag i en bränsletrycksmätare kan det vara intressant att koppla på den och åka tills den börjar dumma sig.
pumprelät är kollat, men det kan ju kanske vara något glapp i några kablar där?
Bränsletrycket är kollat och ska vara okej.
Fler förslag? =)
av J0hanna
iof kollades det bara på tomgången..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så länge bilen går riktigt måste bränsletrycket vara ok. Det är när den börjar rycka och dö det hade varit intressant och se om trycket faller.
av J0hanna
Sparkz skrev:Så länge bilen går riktigt måste bränsletrycket vara ok. Det är när den börjar rycka och dö det hade varit intressant och se om trycket faller.
Jag får skaffa mig en sådan och testa det.

Tror du att det kan vara lamdan, eller är det slöseri att bytad en?
av J0hanna
Hur ska jag göra för att se bränsletrycket när jag kör? Den hackar inte på tomgången, utan det är när jag kör (vad jag vet än så länge iaf).
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Bara en liten fundering......om du har en 95:a så har du ju bara en lambdasond!! Dessutom så har du i så fall diagnostikuttaget i motorrummet och ett styrsystem som heter Motronic 1.8. I annat fall är det en 96:a med Motronic 4.4 och OBDII uttag vid handbromsen!!

Letar man rätt på vad felkoderna betyder så står 1-1-2 för fel i styrenhet och 1-1-3 för fel i spridargrupp 1 (dvs spridare 1,2 och 4 (orsakas av felaktig spridare)).

Du skriver att du bytt styrbox. Är det från en 95:a med manuell låda och 2,5:a? Anledningen att jag undrar är pga att boxen till sprut/tändning och boxen till automatlåda "pratar" med varandra.

//David
av J0hanna
Nybbe_gefle skrev:Bara en liten fundering......om du har en 95:a så har du ju bara en lambdasond!! Dessutom så har du i så fall diagnostikuttaget i motorrummet och ett styrsystem som heter Motronic 1.8. I annat fall är det en 96:a med Motronic 4.4 och OBDII uttag vid handbromsen!!

Letar man rätt på vad felkoderna betyder så står 1-1-2 för fel i styrenhet och 1-1-3 för fel i spridargrupp 1 (dvs spridare 1,2 och 4 (orsakas av felaktig spridare)).

Du skriver att du bytt styrbox. Är det från en 95:a med manuell låda och 2,5:a? Anledningen att jag undrar är pga att boxen till sprut/tändning och boxen till automatlåda "pratar" med varandra.

//David
Vad bra, då finns det ingen mer att byta. Det var lite krångel att hitta den jag bytte, för på volvo hittade de bara en lamdasond med tre kablar till min bil, men den som satt där hade fyra- så jag fick köpa en på mekonomen för att den skulle passa.

Ja, den kommer från en -95:a , 2,5 med manuellväxling. Boschnr var detsamma.

Går det att kolla upp om det är någon av spridarna, eller är det att byta som gäller?
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]